onsdag 30 september 2009

Bokrecension: Christ the Lord: Out of Egypt

"Christ the Lord: Out of Egypt" är skriven av den amerikanska 'vampyrförfattarinnan' Anne Rice (känd för bl.a. "Interview with a Vampire", på svenska "En vampyrs bekännelse", som även har filmatiserats). Det amerikanska orginalet utkom 2005, är 301 sidor och 26 kapitel lång. Den svenska översättningen "Ut ur Egypten kallade jag min son" utgavs 2008 av Marcus förlag. Boken är en första i en serie, där del två "Christ the Lord: The Road to Cana" gavs ut 2008 och del tre "Christ the Lord: The Kingdom of Heaven" ännu inte har något publikationsdatum. Wikipedia antyder att Annes tanke är att det totalt ska bli fyra böcker i serien.

Jesus är sju år gammal och bor med Josef, Maria och halva släkten - mostrar, morbröder, fastrar, farbröder och kusiner - på Snickaregatan i Alexandria när boken börjar. Och den börjar med att Jesus dödar en av de äldre pojkarna som bor på samma gata i ilska över att han är en översittare som gör de yngre barnen illa, inkl. Jesus själv. Jesus vill helt enkelt inte att han ska leva längre - helt oskyldigt - men blir lika förvånad som resten när hans önskan besannas! I förvirringen och uppståndelsen kring händelsen lyckas Jesus själv återuppväcka pojken, vilket inte direkt lugnar ner någon!

Josef annonserar mitt i paniken att familjen ska återvända till 'Det Utlovade Landet' eftersom Herodes har dött, något som ingen annan vet då inga bud ännu nått fram till Alexandra från Jerusalem. Josefs profetia visar sig dock stämma, och snart därefter lämnar familjen Alexandria.

Boken tar därifrån läsaren med på resan över Medelhavet, ankomsten till Israel, påskfirandet i Jerusalem, uppror och familjens - släktens - etablering i Nasaret i Galileen. Samtidigt kämpar Jesus med vem han är, både utifrån omgivningens antydningar och förväntningar, och utifrån varför han tycks ha makt över vissa saker genom att bara vilja dem. Vad hände egentligen i Betlehem efter han föddes där? Varför ifrågasätter fariseerna i Nasarets synagoga att Josef är hans far? Och vilken roll spelar ängeln som uppenbarade sig för hans mor i Nasaret?

Anne har mycket medvetet valt att presenterar en Jesus i en judisk kontext, en Kristus som är helt utblottad på det gudomliga (Fil 2:6-7) till den grad att han inte ens själv vet vem han är utan tvingas upptäcka det med hjälp av vad folk berättar för honom om vad som har hänt och utifrån vad som händer omkring honom. Hon har gjort gedigna efterforskningar och följer i stort sett de kanoniska evangelierna samt vissa av NTs apokryfiska skrifter som Jakobs protoevangelium (ett av de förkastade evangelierna som anses relativt renlärigt), och väver samman detta detta till en färgrik och levande berättelse med ett virrevarv av personer och släktingar till Josef och Maria. Ja, hon går till och med så långt att hon skriver i en efterkommentar att utmaningen att skriva dessa böcker inte låg i att skriva om Jesus som en homosexuell, gift med barn eller ens som upprorsmakare, utan utmaningen låg just i att skriva en trovärdig berättelse om Jesus Kristus, Guds Son.

Av Anne Rice har jag tidigare läst ovan nämnda "En vampyrs bekännelse", vilken jag inte var speciellt imponerad av, så det var med viss skepsis som jag tog mig an denna bok efter att ha hittat den på Uppsala stadsbibliotek. Vad skulle jag förvänta mig av en "vampyrförfattare" som helt plötsligt fick för sig att börja skriva om Jesus?!

Jag gillar boken skarpt! Mina egna författardrömar jag jag på hyllan för flera år sedan, men hade jag gett mig på att skriva om någon av de bibliska huvudpersonerna så hade jag gjort som Anne. Tagit den bibliska kanon, tittat på vad som finns att få tag på kring den kulturen, använt apokryfiskt material där det verkar lämpligt och kryddat det med legender, mystik och färgstarka personligheter. Försökt göra det till en levande och trovärdig - möjlig! - berättelse. Troligtvis hade jag inte ens lyckats hälften så bra som Anne Rice, men det jag vill poängtera är just att jag gillar hennes ingång till berättelsen. Detta är ingen predikan, det är mer en kärleksförklaring till människorna! Till Jesus själv, till Josef och Maria, till Jesu halvbröder, mostrar, kusiner, gammelfastrar och så vidare. De tillåts både tro och tvivla, de tiger och de hoppas. Och mitt i allt ett barn som är något mer än ett vanligt barn...

Ska jag säga något negativt om boken så är persongalleriet lite rörigt. Det är lite för stort. Och i och med att alla är släkt till höger och vänster så blir det ganska roddigt. Men utöver det kan jag bara säga en sak: Läs boken! Själv ska jag köpa del två i serien snarast möjligt.