onsdag 9 september 2009

Församlingen i div inlägg av Jaktlund

Mina tankar kring kyrkan surrar vidare. Tänkte jag kunde publicera några länkar till Jaktlunds blogg som jag sparade ner i mitt dolda bloggarkiv (dvs min lista över opublicerade blogginlägg, där jag även sparar på länkar och sådant som jag tycker är intressant och inte bara på halvfärdiga inlägg) för ganska länge sedan nu. Tänkte att de kunde bidra med en frikyrklig vinkel på församling och kyrka. Väldigt opretentiöst, väldigt enkelt, väldigt sant.

Kroppen lever sitt eget liv

Katten ska veta sin plats

Inte ens lite svinn räknar Jesus med

Så ska en präst vara

Låt mig tillsist kommentera en sak kring mitt val av bild till det här inlägget. För er som följt bloggen ett tag eller känner mig vet med stor sannolikhet att Lyckebokyrkan inte är något som har med Jaktlund att göra, utan är min gamla frikyrkoförsamling. Att jag likväl väljer att lägga in den som bild är att visa på att den frikyrkliga kulturen mer lyfter fram människorna i församlingen snarare än visar upp ståtliga byggnader. För i slutändan så är det ju trots allt de kristna människorna som är Guds tempels levande stenar, inte någon byggnad av sten, tegel eller trä.

6 kommentarer:

Teija sa...

Jo visst, men Kyrkan med stort K (de troende) behöver kyrkan med litet k (byggnaden) för att ha någonstans att samlas...

Johanna G sa...

Församlingen samlades i det judiska templet, i hemmen, i lånade(?) salar, i katakomber, osv innan man började bygga särskilda kyrkor i trä och sten. Så en samlingsplats ja, men en kyrkobyggnad? Inte nödvändigt (även om det kan vara praktiskt).

Johan sa...

Man kan inte dra slutsatsen att kyrkan under NT-tid inte ville bygga kyrkobyggnader utifrån det faktum att de inte byggde kyrkobyggnader. Det var helt enkelt inte tillåtet att bygga kyrkobyggnader i Romarriket under de si så där första 200 åren.

Teija sa...

Katolska kyrkor behövs inte bara för mässan utan för att ha en värdig plats att förvara det Allraheligaste Sakramentet. Dessutom lever vi på 2000-talet och inte på 200-talet... Mellan fornkyrkans dagar och våra finns en hel del kyrklig erfarenhet och utveckling.

Anonym sa...

Oj, se där. Jag bugar, bockar och tackar för fyrdubbel länk.
Allt gott!/Carl-Henric Jaktlund

Johanna G sa...

Johan:
Javisst, att vilja och att kunna kan faktiskt vara olika saker, det är viktigt att komma ihåg det.

Teija:
Nu var det Johan som drog in 200-talet, inte jag. Inte menade jag heller att "allt var bättre förr". Nej, det jag ville säga var mest ett konstaterade om att det har funnits andra lösningar än särskilda kyrkobyggnader under historiens gång.

Carl-Henric:
Hehe, känn dig hedrad :)