lördag 5 september 2009

Tips: UNTs artikelserie om kampsport

Nu var det ett tag sedan jag skrev något om kampsport eller aikido. Det beror på att jag under våren inte hann att träna särskilt mycket på grund av att examensarbetet tog upp så pass mycket av min tid. Jag hoppas komma igång igen nu i höst när jag flyttar till Östersund, men jag får se hur det går med det.

För den som är intresserad av varför folk håller på med kampsport och några olika varianter av kampsport så har UNT haft en liten serie på fem delar som kan vara värd att läsa:

- Kyokushin karate
- Wushu

I senaste numret av Farmaceutisk revy var det också intervju med en apotekare som tävlar i ju jutsi. Tyvärr verkar inte den artikeln vara sökbar för allmänheten.

En sak tycker jag dock alla (kristna) som automatiskt tänker "ondskefull andlighet" så fort de hör ord som "budo", "kampsport", m.fl., bör reflektera över - och det är den totala frånvaron av "andliga" argument från samtliga utövare. Inte heller gör det oss till människor som går och slår ner folk på stan.

För de flesta - inkl. mig - är kampsporten bara en oerhört mångsidig träning med en fin sammanhållning även utanför mattan, något som gör att jag tycker det är betydligt roligare än att sitta och pumpa för mig själv på någon maskin på ett gym. Det blir både individuellt - du tränar i din egen takt - och "lagträning" i ett! Det bästa av två världar!!

Jag instämmer förvisso i att det finns ett par hälsosamma aspekter av att ifrågasätta den "harmoniserande verkan" som kampsporten - som i många fall går ut på att (lära sig) slå och sparka på andra människor - sägs ha, men döda inte en diskussion om kampsporten som träningsform bara utifrån detta. Kampsport är helt enkelt så pass mycket mer än slag och spark!

Inga kommentarer: