måndag 21 september 2009

Kyrkoval och Bertil

Gårdagen hade två stora kristna händelser att bjuda på. Biskop emeritus Bertil Gärtner somnade in på morgonen och kyrkovalet såklart.

Jag har sett Bertil några gånger i samband med Oasmöten och liknande, men jag kan inte påstå att jag "känner" honom eller haft någon relation till honom så att jag sörjer honom därför. Men jag vet att många i min närhet har haft betydligt mer med honom att göra och har mist en viktig person i och med hans död.

Bertil tillhörde också de bloggandes skara - trots(?) sin aktningsvärda ålder - och om du är intresserad av vad han skrev ända in i det sista så hittar du hans blogg här.

Vila i frid, Bertil.


Kyrkovalet kommer säkerligen analyseras betydligt bättre och mer ingående än vad jag orkar och har tid med nu på morgonen, men några snabba tankar kring politikerstyret i Svenska Kyrkan kan jag bjuda på.


Valet slutade - efter mycket lågt valdeltagande (11,8 %) - med en fortsatt klar politisk dominans. Förvisso gick både Frimodig kyrka och Öppen kyrka framåt (från 7 till 13 resp. från 7 till 8 mandat), men POSK tappar ett mandat (från 34 till 33). Men vad förslår dessa tre gruppers totala 54 mandat när bara sossarna har 71 mandat (oför.) själva!? Kristdemokraterna i Svenska Kyrkan (KR) har förvisso sagt att de också vill avskaffa det politiska styret, men inte ens deras 18 mandat (+1) känns inte heller som om det utgör någon spik i kistan för den politikerstyrda kyrkan.


Mer siffror och det preliminära valresultatet finns här:

http://kyrkoval.svenskakyrkan.se/valresultat2009/Resultat/Kyrkomote.aspx

5 kommentarer:

Zoltan sa...

Fenomenet "kyrkoval" är fullständigt obegripligt. Lugn, du behöver inte förklara.

Det är bara så tragikomiskt att beskåda detta spektakel - socialdemokratisk alt folkpartistisk inriktning på evangeliet???

Johanna G sa...

Zoltan:
Det är lugnt att du inte begriper ett enda dugg. Det gör inte jag heller för att vara ärlig (fast mina associationer har väl mer rört sig om "mer eller mindre kyrkoskatt" snarare än "socialdemokratiskt eller folkpartistiskt evangelium").

Samtidigt har jag som medlem inte velat ställa mig utanför och lämna w/o till de politiska partierna, utan i någon mån försökt göra det jag kan för att få kyrkligt folk till makten i kyrkan. Om det samtidigt - i någon mån - legitimerar systemet med kyrkoval så tar jag hellre det än att sitta hemma och tjura i protest. Många av nomineringsgrupperna vill ju trots allt avskaffa kyrkovalet...

Jonas sa...

Inte jag kände honom personligen, men fick glädjen att se och höra honom vid några tillfällen på kyrkodagarna och i Oassammanhang, samt vid ett tillfälle överräckte han det heliga sakramentet till mig.

Han betydde ändå väldigt mycket för många, i alla läger..jag tror också att han vann ökad aktning under senare år bland dem som tidigare känt sig som motståndare till honom. Han var också en lysande exeget med stor aktning i den akademiska världen och trots hög ålder ytterst vital och bloggade alltså så sent som dagen innan han somnade in (och han också läsa det medan han levde).

Ja sorg har jag känt och känner.

Angående kyrkovalet så är vi glada här i Västerås stift att Frimodig kyrka (som inte fanns förut här) åtminstone får in en person i kyrkomötet och två i stiftsmötet. Allt som allt fördubblades Frimodig kyrka.

Om man ska dra någon slutsats så har ju de opolitiska gått fram (Frimodig kyrka har inte främst tagit från POSK utan från övriga) allt som allt. Tydlighet har också lönat sig med tanke på Frimodig kyrka och äktenskapsfrågan har ju gett Frimodig kyrka fler röster, kd, ökat något, och kanske har några - tyvärr - röstat på sd på grund av det. Synd att de inte röstade på FK istället som inte är flyktingfientliga och tar tron på allvar, inte tramsar om Fädernas kyrka om SD gör.

Det med ett socialdemokratiskt evangelium är faktiskt sant: Sossarna säger själva att deras företrädare både har med sig Bibeln och partiprogrammet, de är alltså som mormonerna som har en felaktigt översatt Bibel samt Mormons bok som heliga skrifter..

Bättre då att rösta på FK som har Bibeln och inget annat..

Jonas sa...

Väldigt fint och bra inslag i västnytt:

http://svtplay.se/v/1697647/biskop_gartner_dod

AKO sa...

Jag är inte längre medlem i Svenska kyrkan men hade jag varit det hade jag peppat alla mina vänner som fortfarande är medlemmar att gå och rösta. Ett valresultat av lite blandad karaktär i alla fall.