lördag 26 september 2009

Bokrecension: Actionhjältens handbok

"Actionhjältens handbok" är skriven av bröderna David och Joe Borgenicht med hjälp av ett antal experter och är utgiven år 2003 av Bokförlaget DN. Den är 183 sidor lång och indelad i korta, handfasta kapitel på tre till sju sidor.

Kapitlen är insorterade under fem huvudrubriker - "Kunskaper för rättrådiga", "Kunskaper om kärlek", "Paranormala kunskaper", "Kamp- och stridsteknik" och "Flyktteknik/Hur man kommer undan". Här får du lära dig allt från hur du klättar ner från klippor, klarar att bli slagen med en stol, driver ut spöken, överlever att bli överkörd av en lastbil, fångar vithajar, raggar på barer, hoppar genom fönster, får kontakt med de döda, klarar biljakter, kollar om någon har varit inne i ditt rum olovandes medan du varit borta, överlever titelmatcher i boxning, kommunicerar med utomjordingar, överlever hopp från flygplan utan fallskärm, avväpnar skurkar, dansar "dirty dancing", tar dig ur handfängsler, förhör misstänkta, mm. Kort och gott - allt vad moderna actionhjältar förväntas kunna utföra!

Stilen är kort, koncis och lätt humoristisk med filmcitat och tydliga illustrationer och figurer för att tydliggöra allt som beskrivs i texten på alternativa sätt.

Jag kom aldrig riktigt in i boken - vilket kan bero på att jag inte var på något humoristiskt humör när jag läste den - så jag är lite besviken. Jag hade liksom hoppats på något mer.

På länsbiblioteket i Östersund var den insorterad under "Budo" (bibliotekskategori "Rbi"), vilket jag finner mycket märkligt. Av alla råd i boken så är det möjligtvis ett eller två kapitel som kan hänföras från budoarterna, resten är något helt annat (förvisso kan jag förstå att den inte är helt lätt att placera in i någon specifik kategori överhuvudtaget, men finns det ingen "Filmkunskap", "Diverse film" eller liknande kategori?). Kanske var det även denna "budobrist" som gjorde mig besviken. Jag hade helt enkelt fel förväntningar.

För den som tycker om actionfilm och vill läsa en lättsam handbok så skulle jag tro att den här boken är ett mycket bra val.