onsdag 16 september 2009

Ekumeniskt i Östersund

I somras, innan jag flyttade hit upp, presenterade jag en videosnutt som Frösö kyrka hade gjort i samband med att församlingen firade 800-årsjubileum och nu kände jag att det kanske var dags igen att ge er en inblick i det kyrkliga livet här uppe. Den här videosnutten kommer från EFS-kyrkan och handlar om de ekumeniska ungdomssamlingarna som finns i Östersund. Trevlig tradition!

Ekumeniska ungdomssamlingar i Östersund from Anders Gustafsson on Vimeo.

2 kommentarer:

minutz3 sa...

Jag gissar på att jag såg den där videon innan dig, i vilket fall som helst så gick mina varningssirener igång rejält under videon...

D.v.s. flumalarmet.

Hon säger bland annat i video att folk tar lite ifrån olika sammanhang det som det gillar. Som om kristen tro vore någon slags buffé där man kan gå runt och peta i maten och ta det man gillar och låta resten ligga kvar...

Detta är så långt ifrån Jesu ord som man kan komma. Jesus talar istället om att vi skall ta upp vårt kors för att följa Honom.

Kanske jag gillar buddhismens moral och etik, islams filosofi och kristendomens Gudstjänst.
Om jag gör en sådan blandning är jag dock inte kristen, då har jag bara en egen hittepå-tro.

Flum, flummi dum...

Johanna G sa...

Återigen tolkar vi samma sak på väldigt olika sätt. Det hon talar om är den ekumeniska verklighet som uppstår när ungdomarna upptäcker att det finns fler sätt att vara kristen än att vara stöpt i en EFS-form, eller pingstform, metodistform, SvK-lig form eller någon annan kristendomssubform. Ta vad man gillar, javisst, men utbudet är inte buddhism, islam och kristendom utan enbart olika nyanser av kristendom...