tisdag 20 januari 2009

Skämsmusik??

Jag blev för ett antal dagar sedan (inser att det är tio dagar sedan - oj vad tiden går fort ibland!) utmanad av Charlotte om att lista min skämsmusik. Anledningen till att det har dröjt över en vecka är helt enkelt att jag har försökt komma på en enda låt - än mindre fem stycken!! - som jag skäms för att jag tycker om.
_
I ett desperat försök att få åtminstone lite inspiration har jag tittat runt på vad andra har radat upp. Johan Stenberg listade diverse tysk musik. Jag gillar också Nena m.fl., men skäms verkligen inte för det. Emanuel Karlsten listade Disney-musik. Jag älskar Disneys musik och långfilmer, men skäms? Absolut inte! Charlotte själv listade ett antal schlagerlåtar. Återigen samma sak - jag gillar schlager utan att skämmas för det.

Och så fortsätter det. Jag kan lista Backstreet Boys, Spice girls, Madonna, Celine Dion, filmmusik från Titanic, Lotta Engberg, Arvingarna, Naxos klassiska samlingsalbum, Carola, gospel, Ukulelebröderna, Sikta mot stjärnorna-skivor, Taizésånger, Popsie, Hanson, musikaler, lovsång, MickeFhinn-band, Gyllene tider, en meditations-CD, Michael Jacksson, m.fl., m.fl., m.fl. i min skivsamling, men inte skäms jag för någon av dem. Allt tillhör kanske inte det som snurrar dagligen i dator/CD-spelare, men de är ändå en del av mig, av min historia. Jag har gillat detta och kan lyssna på det av ren nostalgi om inte annat.

Nej, jag gav mycket tidigt upp alla försök att vara cool vad gäller musiksmak, så ni får ta mig som jag är eller skita i det. Jag struntar i vilket. Jag skäms inte för min musiksmak!

Tillslut: eftersom jag inte har fått ihop någon lista på skämsmusik, så tänker jag heller inte utmana någon specifik bloggare. Känn er dock fria att lista er skämsmusik om ni vill, och länka då till Mackan Andersson, som är den som startade listan.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, det var inte så lätt det där märkte jag! :)

Johanna G sa...

Men du fick ju i alla fall ihop en lista, det var mer än vad jag fick...

Teija sa...

Jag har inte blivit utmanad men jag försökte tänka igenom min musikhistoria och kunde inte komma på 5 st som jag skäms för. Möjligtvis är jag väl inte direkt stolt över att jag var överförtjust i Herreys när jag var 16 år... Jag skyller det intresset på en väninna i Finland som jag hälsade på den sommaren och hon påverkade mig. (För övrigt första gången jag åkte ensam till fädernejorden.)

Anonym sa...

Jag såg att andra hade utmanats på temat skämsmusik och började kolla efter lite själv utifall att någon skulle skicka vidare utmaningen. Kanske jag tar vid där du själv inte riktigt lyckades. :)

Du är inte sugen på att hänga på de där fotoutmaningarna som jag har börjat med? Tisdagstemat är ju ganska enkelt och många (de flesta?) verkar plocka ur sitt arkiv ändå.

Johanna G sa...

Teija:
Men det tycker jag är en viktig skillnad - att inte vara stolt över något och att faktiskt skämmas för det.

Och Herreys är väl inte så farligt? Diggilo, diggilei, alla tittar på mig, när jag går i mina gyllene skor *diggar lite tyst för mig själv*

AKO:
Du får jättegärna ta vid :)

Jo, kanske det. Får se vad som händer i framtiden...