fredag 16 januari 2009

Kan te minska risken för demens?

Via Sveriges Farmaceutförbund hittade jag en pressrelease från en finsk studie som Karolinska Institutet publicerar på sin hemsida om att te- och kaffedrickande minskar risken för demens och Alzheimers sjukdom. Allra bäst är ett måttligt kaffedrickande (3-5 koppar om dagen), medan både lägre och högre konsumtion ger sämre skydd. Tyvärr(?) så är studien utförd på medelålders, så om det hjälper något att dricka kaffe i unga år framkommer inte.

I den finska studien ingick för få tedrickare för att avgöra om även te har samma effekt, men med tanke på att både kaffe och te innehåller till viss del samma ämnen, varav koffein lär vara den mest välkända, så är det möjligt.

För en del av er som känner mig IRL vet att jag gärna mobbar kaffedrickare, eftersom kaffe står med på internationella listan över ämnen som kan orsaka cancer (hittar den inte just nu, men om jag minns rätt ska den finnas/fanns den för några år sedan på AICRs hemsida), medan te stod listat som "orsakar troligen inte cancer".

Om kaffe nu skyddar mot demens är det (vad jag känner till, dvs som jag har stött på under utbildningen) den andra goda, skyddande ("protektiva") egenskapen som kaffedrickare kan trösta sig med - kaffe ska nämligen också skydda mot rheumatism!

Och förresten - ta det inte så hårt över att kaffe står med på listan, det flesta saker står med där, för det krävs oerhört mycket forskning och studier för att kunna avskriva att något till kategorin att det INTE orsakar cancer...

Uppdatering:
Även Dagen rapporterar nu om rapporten.

Inga kommentarer: