söndag 4 januari 2009

ADV

Jag har de senaste dagarna på ett par olika ställen sett och läst (utvalda) delar av Språkrådets utvalda ord för 2008 (senast via en länk från Språkmy), och fastnat för just ADV, vilket är en förkortning för "Alvedon, Dricka och Vila", och beskrivs kort och gott som "enkelt råd vid diffusa sjukdomssymtom". Smart! Känns som om det kan vara ett bra ord att kunna, inte minst för mig som är "i branschen"... Fast just en trebokstavsförkortning känns ju å andra sidan som om det redan finns i överflöd, så jag vet inte om jag tror att det kommer bli någon hit trots allt.

Utvalda delar av listan finns bland annat på DN. SvD har satt ihop ett quiz där du kan testa dig själv på nyorden och i UNT berättas det lite om varför listan finns.

Vilket är ditt favoritord? Och tror du att några av dessa ord kommer leva kvar en längre tid, eller är de mer dagssländeord?

6 kommentarer:

Jacob Hjort sa...

ADV är ju faktiskt ganska kul rekommendation om man jobbar på t.ex. apotek. Helst skall det sägas som den naturligaste saken i världen. "Ja, detta läkemedlet fungerar, annars kan jag rekommendera ADV..."

Hur som helst. Flera av orden, typ burkini och bekymringssamtal är redan i mitt ordförråd. Jag tror att det finns goda chanser för dessa att överleva, likaså ansiktsspårning som har en praktisk betydelse och inte låter särskilt konstigt.

Till de övriga skulle jag vilja lägga nyordet fläska, dvs. protestera mot muslimsk expansion (t.ex. moskébyggen) genom att lägga fläskdelar på det. Oerhört barnsligt, men ordet är bra.

Johanna G sa...

Enda kruxet med ADV-rekomendationen är att Alvedon är ett produktnamn, och jag tror att apotekspersonal ska vara opartiskt och endast rekomendera substanser. I detta fall skulle det väl bli PDV - paracatamol, dricka och vila - istället.

Fläska?! Förekommer sådant? Sannerligen barnsligt. Dessutom för likt "fjäska" för min smak - skulle ju höra fel på dem åtminstone hälften av gångerna!

Anonym sa...

Jag skulle inte säga att jag använder något av orden eller uttrycken på listan, men jag känner igen många av dem och några känns inte ens särskilt nya. Kalsongbadare tycker jag är en mycket komisk företeelse, men den finns helt klart. Hur skulle den kvinnliga motsvarigheten kunna se ut? :)

Johanna G sa...

Bra fråga. Och skulle det vara en trosbadare eller en BH-badare?

Anonym sa...

Tack att du tipsade om UNT-artikeln, den var intressant! Har fortfarande inte riktigt fått in vanan att gå in på unt.se varje dag, ofta blir det av gammal vana vk.se... :)

ADV är kul, tycker jag! :)

Johanna G sa...

Så lite så! Tur att vi kan hjälpa varandra till godbitarna här i den oändliga internetvärlden.