lördag 3 januari 2009

Du var en främling

Följaden psalm har jag gått och sjungit på nu sedan nyårsaftons morgon, så jag tänkte jag kunde dela med mig av den till er också. Eller ja, jag har bara kört första versen på repeat i mitt huvud, eftersom det är den enda jag utantill.

Har ni inte hört den finns den inspelad här (startar 2.30 in i videon). Väl värd att lyssna på!

*****

Innan gryningen (Milleniepsalmen)
Text: Ylva Eggehorn

Musik: Benny Andersson

1.
Så kom du då till sist, du var en främling,
en mytgestalt som jag hört talas om.
Så många hade målat dina bilder,
men det var bortom bilderna du kom.
Vi trodde du var användbar, till salu,
vi skrev ditt namn på vår stridsbanér.
Vi byggde katedraler högt mot himlen,
men du gick hela tiden längre ner.

2.
Du är ett barn som ligger på ett jordgolv,
du fryser om vi inte griper in.
Du rör vid kroppar, hatar orättvisor,
du bjuder älskande på moget vin.
Du stiger ut ur alla tomma gravar,
du är en vind som säger: det blir vår.
Du kommer som en flykting över bergen,
du följer oss dit ingen annan når.

3.
Du är den sång om livet som jag glömde,
den sanning jag förrådde dag för dag.
Jag svek mig själv; den spegel som jag gömde
bär dina bråddjup, dina anletsdrag
Kom närmare, bli kvar hos mig. Det mörknar
och kanske ljusnar det på nytt igen.
Ditt liv ska bära mig; jag hör en koltrast
som sjunger timmen innan gryningen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Udda låt, men endå vacker.

Johanna G sa...

Udda? Skulle väl snarar säga poetisk. Men det kanske bara är en fin omskrivning av "udda"...

En av mina favoritpsalmer även i vanliga, men just nu har den fastnat på hjärnan något alldeles otroligt.

Anonym sa...

Med udda menas att det inte direkt något man hör till vardags :)
Men hursomhaver, låten var skön..

Johanna G sa...

Ahh, jag trodde att du menade att du tyckte den var ologisk. Vers två tycks ju t.ex. inte ha så mycket till "röd tråd" så att säga...

Anonym sa...

Emma Härdelin är väldigt bra i alla möjliga sammanhang, dels i Garmarna och i Triakel, har denna skiva själv, och har träffat Emma, bland annat på Bingsjöstämman för tre år sen.