torsdag 21 maj 2009

Två typer av laudes

På senare tid har två typer av laudes varit aktuella här i St Ansgar. Tänkte att jag kunde dela med mig till er andra. Vem vet, det kanske kan sprida sig?

1) Pyjamaslaudes: Är precis vad det låter som, dvs laudesledaren som är alldeles för trött, så han/hon går ner till kyrkan i pyjamas (drar alltsom oftast en tröja över eller något i den stilen).

2) Sympatilaudes: När en eller fler personer tycker synd om han/hon som har laudes och går upp och deltar bara för att visa sympati, och därmed hindra att laudesledaren är tvungen att be laudes helt själv.


...och nej, (böne-)livet blir inte heligare än vad man gör sig!


[PS. Det finns förresten en tredje sorts laudes också.

- Sovlaudes: Går ut på att laudesledaren (= jag) inte orkar gå upp ur sängen, utan kallar de sista minutrarna-timmarna av sömn för "morgonlovsången" (dvs laudes, för er som inte är bekanta med terminologin). Men denna typ av laudes är inte officiellt godkänd av tidebönsanvarig (dvs jag det också, men detta är ett tydligt fall av "höger hand vet inte vad den vänstra gör"...), så den behöver ni inte sprida vidare eller tala högt om. Okej?]

3 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen mig i detta, ha ha. Tillämpbart även på matutinen, så att säga. Om man har tillräckligt med ork, så är det bästa att duscha först - då riskerar man inte att somna lika lätt under bönen.
Ylva

Johanna G sa...

Välkommen hit!

Duschar jag innan så somnar jag nog garanterat. Brukar bli alldeles trött av att duscha, men sen så föredrar jag ju också långa och varma duschar...

Samuel Varg Thunberg sa...

Jag har mina tidegärder med mitt kaffe... Morgonkaffet är min laudes. Kvällskoppen är mitt komplitorium. Osv. =) Inte dumt att kombinera.