tisdag 5 maj 2009

På vingliga hjul

Jag var hemma på snabbvisit hos mina föräldrar i helgen. Passade då på att byta till sommardäck på cykeln (den hade varit kvar där sen i påskas i det syftet, men det gäller ju att jag skulle ta mig tid att ta mig dit ut och göra det också). Det gick hyfsat bra, tycket jag, snabbt och lätt för en amatör. "Bra kvinna reder sig själv" tänkte jag och började cykla hemåt.

Och nog verkade som om jag hade rätt i det...
...tills jag insåg att jag hade glömt att dra åt skruvarna som håller fast bakhjulet ordenligt!!


Mycket försiktigt lyckades jag trots allt cykla hela vägen hem utan att vare sig jag eller cykeln havererade, och inför nästa cykeltur var det ju bara att dra åt skruvarna så rullade det fint. Men jag kände mig ju lagom smart efteråt. Får väl skylla på att jag hade bråttom till kyrkan!

Bra kvinna reder sig själv...


... nästan.

4 kommentarer:

AKO sa...

Jag har faktiskt ägnat mig åt precis samma sak förra veckan, men jag kom ihåg att dra åt skruvarna. :) Det krångliga med däckbytet är ju justeringarna av bromsar och annat som måste göras efteråt. Hade otur och fick punka dan efter däckbytet så det blev till att plocka fram den "rediga" och smått oljefläckiga händerna igen. Typiskt! :(

Johanna G sa...

Sådant är ju typiskt! Själv har jag haft en förmåga att klämma små pyshål på slangen ungefär hälften av gångerna när jag bytt däck så att jag varit tvungen att göra om det därför...

Tycker faktiskt inte det där med bromsar är så krångligt, men å andra sidan så har jag ju både broms och växlar inbyggt i navet, så jag antar att det är som det är.

Skulle nog behöva se över, olja in och pyssla om min cykel i allmänhet, men har dålig koll på vad som skulle behövas göras och hur, så jag är glad och tacksam så länge den går :)

Anonym sa...

sommardäck på cykeln, ja där ser man :)

Johanna G sa...

Ja, jag tycket att vintern var slut nu :)