torsdag 8 maj 2008

Frälsarkransen (0) - Introduktion

Ungefär samtidigt som jag startade denna blogg så blev jag ägare av en frälsarkrans (se även frälsarkransens hemsida). Min tanke är att skriva ett antal inlägg utifrån kransens pärlor. Inläggen kommer antagligen variera ganska kraftigt till längd, typ och innehåll. Det jag vill visa på är frälsarkransens mångsidighet, och då framförallt att den inte alls behöver vara så liberalteologisk och relativistisk som jag uppfattade den som förrut.
*****
Frälsarkransen skapades av biskop emeritus Martin Lönnebo. Den är utformad som ett armband bestående av 18 färgglada pärlor (se bilden [1]) och är tänkt som en slags livboj till det andliga livet och som ett bönehjälpmedel. Ett modernt radband så att säga, även om det snarare syftar till att fokusera bönen på olika områden, än att memorera vissa specifika böner. Att själva utformningen kanske mest påminner om ett barnarmband från dagis säger Martin är avsiktligt för att påminna oss om att även vi är barn till vår himmelske Fader.
_
Kransens 18 pärlor [2]:
- Gudspärlan (den stora guldpärlan högst upp på bilden) är kransens början och slut, och vill självklart påminna oss om Guds närvaro och vår närvaro inför Gud. Gudspärlan är kransens största och mest utmärkande pärla.
- De sex tystnadspärlorna (1, 2, 3, 4, 5, 6; de avlånga pärlorna är ojämnt fördelade över kransen) vill påminna om behovet av tystnad i en allt stressigare vardag. De vill också hjälpa oss att finna en inre samling på bönen, då tankarna lätt far iväg åt annat håll.
- Jagpärlan (den lilla vita/pärlemorfärgade pärlan till vänster om Gudspärlan) vill påminna om att vi är som vackra pärlor, skapade till Guds avbild.
- Doppärlan (den stora vita bredvid jagpärlan, även kallad omvändelsepärlan), symboliserar dopet och pånyttfödelsen, omvändelsen, överlåtelsen och barnaskapet hos Gud. Doppärlan påminner oss att ständigt leva i vårt dop.
- Ökenpärlan (den sandfärgade, runda pärlan till vänster) symboliserar prövningen och trons ökenvandring. Den symboliserar de torra och livlösa perioderna i livet, och samtidigt symboliserar den även strävan efter ett äkta liv nära Gud. Om ökenlivets fostran, som skapat troshjältar som Johannes döparen, m.fl.
- Bekymmerlöshetspärlan (den blå i nedre, vänstra hörnet) rymmer glädjen och lättheten, nuet och... Och strävan efter att inte göra sig så mycket bekymmer helt enkelt. Se bara på ängens liljor och himlens fåglar...!
- De två kärlekspärlorna (de röda längst ner) symboliserar att ta emot från resp. ge kärlek till mina medmänniskor.
- De tre hemlighetspärlorna (de tre vita/pärlemorfärgade nere vid högra kanten) visar på - och lämnar utrymmer för - hemligheter mellan mig och Gud.
- Nattens pärla (den svarta pärlan till höger) påminner oss framförallt om döden, men även om våra livskriser och vår brustenhet, om sjukdomarna, synden och smärtan i vårt liv.
- Uppståndelsepärlan (den stora vita till höger om Gudspärlan) berättar om att döden inte är livets slut, utan att vi alla en dag ska uppstå och få leva tillsammans med Gud i himmelriket för alltid.
*****
[1] Bilden är hämtad från wikipedia och är fri att använda för alla syften.
[2] I den mån mina beskrivningar skiljer sig från wikipedia resp. frälsarkransens hemsida så är det för att jag lagt in en egen, personlig tolkning till pärlorna och vad de representerar.

4 kommentarer:

Kristina sa...

Tack för informationen.

Själv har jag aldrig vetat något mer om frälsarkransen än att det är en typ av radband, tänkt att vara ekumenisk men som enbart används av svenskkyrkliga:P

För mig har det, även innan jag blev katolik, fallit sig naturligt att be Rosenkransen och frälsarkransen har aldrig varit något aktuellt överhuvud taget. Jag kan själv inte riktigt förstå vad frälsarkransen egentligen fyller för funktion när något så underbart och bra som Rosenkransen finns:-)

Iofs skall man väl inte säga så när man aldrig har bett den själv, och frälsarkransen kan säkert vara till stor hjälp för många. Dessutom verkade det utifrån din beskrivning som att frälsarkransen egentligen är helt olik Rosenkransen i och med att man i frälsarkransen fritt formulerat(?) ber utifrån ett visst tema.

Johanna G sa...

Hum, själv är jag väl i snarare motsatt läge och har aldrig bett rosenkransen. Har förvisso ett "riktigt" radband hemma, men har väl mest använt det för att påminna mig själv om att jag håller på att be just nu och dra mig tillbaka in i bönen. Så nångång ska jag väl fördjupa mig mer i den också, men det får bli en annan gång. Eller så kan ju du skriva ett blogginlägg och förklara för mig ;)

Nja, det enda verkliga likheten mellan rosenkransen och frälsarkransen är väl att det är en rad med pärlor/kulor som är tänkt att vara till hjälp för att be. Så visst, wikipediatexten betonar klart och tydligt att frälsarkransen egentligen inte alls är ett radband i traditionell mening. Och därför ska man väl inte heller sätta dem i något slags "antingen eller"-läge i förhållande till varandra.

Jämför t.ex. fri bön med skriven bön, eller Vår Fader/Fader Vår med Rosenkransen - den ena formen är inte bättre än den andra, utan det är helt enkelt olika former som tilltalar olika människor och fyller lite olika nischer.

Kristina sa...

Det som är så underbart med Rosenkransen är att den förenar den inre bönen med den yttre. Den hälper än också att få alla de viktiga händelserna i Evangeliet mer och mer förankrat som en verklighet för en själv.

Här har du en bra länk där de mycket noga beskriver hur man ber Rosenkransen: http://www.newadvent.org/images/rosary.pdf
Så får du se när/om du har lust att lära dig den någon gång.

Anonym sa...

Jag använder inte frälsarkransen men är övertygad om att det säkert är nyttigt. Liberalteologiskt har jag aldrig uppfattat det som heller. Som Kristina skriver, pröva också på rosenkransen! Inget säger att man inte kan använda bägge.