torsdag 8 maj 2008

Bokenkät

Hittade en rolig enkät på nätet (närmare bestämt på Mats Strandbergs blogg, eller ja, jag hittade den på Mackan Anderssons blogg, men det var Mats enkät, inte Mackans), och kunde inte låta bli att vilja svara på den jag med, även om det kanske ligger väldigt långt ifrån temat "efterföljelse", som antas vara denna bloggs huvudämne. Men nå, låt gå för den här gången ;)

1. Vilken bok läste du senast?
- Läste ut "The black magician triology" av Trudi Canavan, "Gunnar Rosengren" (ed) och "Ur mörkret" av Mackan Andersson med bara någon dags mellanrum (recensioner kommer snart, jag lovar!), men den bok jag läste ur senast är "Livets pärlor" av Cecilia och Cecilia.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
- Jag ska försöka att INTE börja på någon ny bok närmaste tiden, utan läsa ut alla som ligger halvlästa bredvid sängen. Senaste påbörjade boken är dock "DaVinci-koden" av Dan Brown (ja, jag vet, jag är fem år efter alla andra!).

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
- Skulle gissa, så skulle jag säg att det är nog ungefär lika, kanske något övervägande manliga typ 60/40. *går iväg och räknar* Av 126 författare (äger böcker av fler författare, men det var de någorlunda lätträknade) är 74 manliga och 52 kvinnliga, dvs 59/41 - bra gissat! *känner mig nöjd med mig själv*

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
- Jag räknar alltid uppåt. Helst i procentandelar med en decimal 8-)

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
- Framförallt väljer jag nog utifrån genre, intressanta titlar, omslag och baksidetexter, men jag försöker även lyssna på tips från vänner (oavsett om de tipsar irl, via bloggar, eller på annat sätt) och läsa "klassiker" ibland för att bredda min världsbild lite.

6. När blir en bok för lång?
- Oj, när den närmar sig 1000 sidor? Sen börjar det bli väldigt tungt att hålla upp boken *skratt* Måste dock erkänna att jag oftare sållar bort böcker för att de är för korta (150-250 sidor eller mindre) än för långa.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
- Det varierar. Jag har haft en "läsa-allt-på-svenska"-period här ett tag, men som sagt var har jag just läst "The black magician triology" och den är på engelska. Men det kan också hänga samman med att jag försökt läsa mycket klassiker på senare tid - inkl svenska klassiker - och då är ju svenska självskrivet språk, medan fantasy oftast blir bättre på engelska (som i princip alltid är orginalspråk).

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
- Oj, det är länge sedan jag slutade inbilla mig att ALLA mina vänner gillar exakt samma typ av böcker som jag. Men ska jag nämna en bok som verkligen har berört mig och som jag återkommit till många gånger så ligger både "Sandens söner" av Peter Halldorf och "Ser mitt huvud tjockt ut i den här" av Randa Abdel-Fattah mycket bra till.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp?
- Jag är dålig på att lämna böcker halvlästa. Tycker inte om att ge upp. Kan förvisso läsa ett antal böcker under tiden (dvs göra en paus i den tråka boken), men i princip så återkommer jag alltid och läser ut även den tråkigaste boken tillslut. Men visst, det händer att jag ger uppc och då sker det antingen efter typ tio sidor eller 1/4-1/2 av boken.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
- Förrutom studielitteratur så dominerar fantasyböcker, historiska romaner och andlig litteratur fullständigt, men den inbördes ordningen mellan dessa tre genre låter jag vara osagd.
- Det som saknas fullständigt (eller åtminstone i det närmaste) är deckare och thrillers, poesi, skräck och noveller.

Inga kommentarer: