Vänligen beakta även att i följande inlägg använder jag benämningen "kloster" för alla former av kommuniteter och klosterliknande gemenskaper, så som det vanligtvis används i svenskan, även om jag vet att detta inte är helt korrekt.
*****
Så här skrev jag den 10 juni i en kommentar till Z:s blogg:
Men borde inte Katolska Kyrkan försöka sprida lite på sig - tycker att de allt mer verkar satsa på att stanna i Sydsverige. Behöver jag ens nämna att det finns både dominikaner, karmeliter och snart benediktiner i Skåne men knappt något kloster - i den vida svenssonbemärkelsen av ordet - alls norr om Uppsala?? Det är liksom väldigt mycket Sverige kvar när man passerar Uppsala!
Vilket gav upphov till lustiga kommentarer om att jag kanske borde bli nunna och starta ett själv, alt. "ropa högre så kommer dem" eller göra som politikerna i Värnamo som gick från ord till handling och helt enkelt bjöd in cisterciensorden till Nydala.
Och D skrev:
Instämmer fullständigt! Förutom att det inte bara är norr om Uppsala som det saknas kloster, utan också väster om! Norra Västergötland, Dalsland, Värmland, Närke, Södermanland, Västmanland... — inte ett kloster i sikte förutom det svenskkyrkliga Östanbäck och den minimala svenskkyrkliga kommuniteten utanför Strängnäs. T o m de katolska prästerna är nästan uteslutande sekularpräster. Ett par tre polska franciskaner tog över Västerås i höstas. Och så finns det någon enstaka syster. I övrigt är det, mig veterligen, helt tomt på ordensnärvaro i hela området innanför Falun-Stockholm-Vadstena-norska gränsen.Verkligen synd att inte karmeliterna valde den gamla karmelitstaden Örebro i st f den gamla karmelitstaden Landskrona! Fast i ärlighetens namn skulle även Stockholm behöva ett "riktigt" kloster. Klarissor kanske? Och så ett sådant där riktigt liturgiskt inriktat benediktinkloster!
Och systematisk som jag är väckte detta min nyfikenhet - är detta verkligen sant?! Så utifrån Katolska Kyrkans resp. Svenska Kyrkans hemsidor laddade jag helt enkelt ner en Sverigekarta och prickade ut de omnämnda svenska klostren och kommunitererna på. Helt urskiljningslöst, även om det i vissa fall uttalat stod att det endast rör sig om en enda broder eller syster. Likaså prickade jag in Nydala (som faktiskt inte stod uppräknat på Katolska Kyrkans hemsida än!) och Bjärka-Säby, även om det är en liten specialare - och det inte enbart för att det faktiskt är en frikyrklig kommunitet! Tyvärr känner jag inte till någon bra ortodox hemsida, så de ortodoxa klostren - tror mig ha läst om åtminstone ett i Dagen, men kommer inte ihåg var det ligger - kom inte med.
Förstår om det inte är helt lätt att se på kartan, men varje svart prick ska representera ett kloster och listan bredvid specificerar var klostren ligger indelat landskapsvis, undantag Stockholms- och Göteborgsområdet som fick varsin rubrik (helt enkelt därför att jag är osäker på vilken stadsdel som ligger i vilket landskap). Och alla ev. felprickningar hänvisas till att jag prickade på fri hand! Är lättare att orientera när städer är utmärkta på kartan, men å andra sidan blir det betydligt kladdigare och mer svårprickat när de är det så...
_
Det jag kom fram till är att Storstockholm har flest kloster - 15 st - och att Skåne kommer först på andra plats, men som mycket god tvåa, med 12 kloster eller kommuniteter. Därefter är det ett hopp ner till trean Småland med 6 kloster och fyran Östergötland med 5 st. På delad femte plats ligger Södermanland, Göteborg och Uppland med 4 st i var. Västergötland och Dalarna har 3 st i var. Fyra landskap (Norrbotten, Västerbotten, Medelpad och Västmanland) har 2 st/lanskap och Gästrikland och Halland har ett varsitt. Men som sagt var så kan det ju finnas vissa skevheter utifrån storlek och typ av kloster...
_
Så ifall man som D gjorde ska dra en gräns för "klosterfritt territorium" kan man ju antingen dra den från Göteborg via Skara, Rättvik/Falun och Sundsvall till Luleå (det närmaste en enda rät linje man kan komma), eller då mer krokigt från Göteborg-Skara-(Vadstena)-Linköping-Strängnäs-Rättvik-Sundsvall-Luleå. Men faktum kvarstår att det norr om Gävle/Dalarna endast finns fem kloster, och det lokaliserat till kuststäderna. Förvisso bor det ju inte supermånga människor inne i Norrlands inland (fjällvärlden: permanent boende) heller, men borde inte detta vara idealiskt för ett tillbakadraget, kontemplativt liv?
_
Men detta besvara fortfarande inte min fråga: Varför etablera ännu fler kloster i Skåne - där Katolska Kyrkan ändå tycks vara rätt välrepresenterad - när så stor del av Sverige som står utan kloster? Vore inte ett kloster ett perfekt "missionsverktyg" för att sprida den katolska läran och närvaron om inte annat...?
*****
Uppdatering:
För den som är intresserad av de ortodoxa klostren så finns en uppräkning på http://omorphia.wordpress.com/2008/12/17/ortodoxa-kloster-i-sverige-och-skandinavien/
9 kommentarer:
Du skall definitivt bli forskare! :-)
Som kuriosa kan ju nämnas att Europas största buddistkloster håller på att byggas i Åsele i Västerbottens inland.
Kan du inte bestämma dig? Sist skulle jag ju bli nunna och grunda kloster enligt dig (enligt en icke-citerad kommentar på i inläggt Z:s blogg)...
Det finns väl egentligen ingen motsättning mellan forskning och ordensliv. En av de största i min bransch var munken Gregor Mendel.
Intressant... har själv funderat över detta många gånger.
Men vilka kloster finns i Stockholm...??? Och hur definierar du i så fall kloster?
Det finns inga i trakten som man kan komma till på reträtt i alla fall, så vitt jag vet... Utom Birgittasystrarna i Djursholm.
Trist att bo så långt från så många trevliga ordnar med gästhem (karmeliter, dominikaner, benediktiner etc...).
Har faktiskt under väldigt många år funderat på att starta en slags kommunitet - som skulle funka lite som ett kloster. Men inte bara för systrar/bröder - utan för familjer också. Med gästhem. Ekumeniskt. I Uppsalatrakten.
Ganska så klosterfritt område trots allt....
Nån som känner sig kallad att vara med och starta detta...?
Johan:
Haha, säger du det på det viset så blir det ju svårt att argumentera emot det. Fast det känns ju förvisso lite mer som en typisk munkgrej att komma undan med. Nunnor ska väl antingen vara kontemplativa och tillbakadragna, på sin höjd bedriva ett gästhem, eller syssla med skolor - helst flickskolor självklart! - eller pensionat... :P
Charlotte:
Tja, jag gjorde det enkelt för mig (skrev jag inte det?) och definierade "kloster" som alla "Ordnar, kongregationer, mm. i Sverige" direkt från Katolska Kyrkans resp. från Svenska Kyrkans motsvarande hemsida. Personligen har jag alldeles för lite erfarenhet av de flesta av dessa ordnar, kongregationer mm för att kunna ha någon åsikt om vilka som är mer klosterlika och vilka som inte är det.
Just i Stockholmsområdet listade jag:
Stockholm (15)
Birgittiner (kvinnligt)
Elisabethsystrar (kvinnligt)
Dominikaner (kvinnligt)
Jesuiter (manligt)
Jesu små systrar (kvinnligt)
Kapuciner/Franciskaner (manligt)
Karmeliter (kvinnligt)
Maria Reparatrix-systrar (kvinnligt)
Missionaries of Charity (kvinnligt)
Oblatmissionärerna (manligt)
Salesianer (manligt)
Serafimsystrar (kvinnligt) * 2
Skolsystrar de Notre Dame (kvinnligt)
SvK/Maria Magdalenas systrar (kvinnligt)
Låter som om du får starta ett eget kloster du med ;)
Kul idé!
Jag hade varit på, men nu ska jag (om allt går som det ska) flytta från Uppsala om mindre än ett år, så jag kanske är fel person att dra igång något liknande med...
johanna g: vart ska du flytta om man får fråga?
Fråga får man alltid, det trixiga är om man får svar eller inte... ;)
Skämt å sido: Jag är helt enkelt klart med min utbildning här i Uppsala till sommaren och ska ut någonstans i landet nästan höst och göra min apotekspraktik. Så jag vet ATT jag ska flytta, inte VART.
En sen kommentar: pa min blogg har jag listat ortodoxa kloster i Skandinavien, med tyngdpunkt pa Sverige.
Tackar!
Uppdaterar mitt inlägg med en länk till din uppräkning. :)
Skicka en kommentar