lördag 27 september 2008

Ekumenik på personalnivå

Vill bara lyfta fram lite frikyrkoekumenik:

Att Niklas Piensho som missionspastor blev kallad som föreståndare till Sveriges största pingsförsamling är kanske gammal skåpmat vid det här laget.

Att EFS-prästen/-pastorn(?) KG Larsson blev kallad som föreståndare till en annan pingstkyrka borde också vara bekant för den som läser Dagen.

Men att Sten-Gunnar Hedin, "mr Pingst", nu kommer att gå in som pastor och predikant i en EFK-församling kanske fortfarande är en nyhet för somliga.

Fast bästa kommentaren står kanske Emanuel (se länk nedan) för:

Men våra reaktioner där i chatten säger också något om både mig och min vän. Men kanske allra mest om min generation.

Vi bryr oss helt enkelt inte. Samfund är oviktiga. Det är något som "de andra" håller på och tjafsar om. De som bråkar om nattvard, dop och annat viktigt. För min generation handlar kyrka först och främst om var vi känner oss hemma. Var vi tror att vi kan bidra med något eller/och växa i vår gudsrelation. Inte om kyrkan har prefixet mission, katolsk eller pingst.

Att Hedin blir EFK:are är således lite av en axelryckning. För mig och sannolikt för hela min generation.

Läs mer:

http://www.dagen.se/blogg/jaktlund/2008/09/samfundsgranserna-brakar-ihop

http://www.dagen.se/blogg/jaktlund/2008/09/rubrik-saknas/2

http://www.dagen.se/blogg/emanuel/2008/09/hur-lite-ett-samfundshopp-beror

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=158199

3 kommentarer:

Jonas Melin sa...

Hej Johanna!
Tack för dina reflektioner. Din blogg har mycket att ge så därför får du ett tips av mig.
Jag rekommenderar dig att anmäla din blogg på listan 100 kristna bloggar som nu fungerar igen. Du kan göra det här: http://missionxp.webblogg.se/ao/2008/september/kristna-bloggar-2009.html

Jonas

Johanna G sa...

Och stor tack till dig för de värmande orden!

Anonym sa...

Att en pingstvän blir EFKare ser jag inte som kontroversiellt eller konstigt på något sätt. Det är ändå två baptiska samfund med där de skillnader som ändå finns är relativt överkomliga. Piensoho som pingstpastor är mer anmärkningsvärt men det som verkligen är anmärkningsvärt är EFS-prästen som blir pingstpastor. Man kan ju undra om det är han som har haft en svag teologisk förankring i evangelisk-luthersk tro (och inte bara skylla på att SvK är för liberal) eller om det är pingstförsamlingen som blir någon ännu mer självständig och karismatisk EFS-församling med dop av barn och ett riktigt nattvardsfirande. De får ju i vart fall en giltigt vigd präst och honom har de väl någon nytta av då.