lördag 20 september 2008

"Det var kaos..." +bloggtips

...och det blev ordning, det var den första dagen.
Sleepaz publicerade häromdagen denna alternativa översättning till 1 Mos 1:s "afton och morgon" under rubriken "Skapelsen enligt skriftens originalspråk". Nu kan jag i princip ingen hebreiska (=GTs originalspråk. Min förra pastor försökte förvisso lära några av oss ungdomar lite hebreiska, men vi kom inte längre än lektion ett, dvs. "lär känna igen de olika bokstäverna i det nya alfabetet"-stadiet. Eller hann vi till lektion två? Nåja, vi var i alla fall inte igenom hela alfabetet när hon gick i pension), men personligen tycker jag att detta verkar vara en av de mest intressanta och trovärdiga tolkningarna kring 1 Mos 1.

Det mest intressanta med "kaos och ordning"-tolkningen, som jag ser det, är att så många fantasyböcker börjar på det viset: Ordning skapas ur kaos av de goda gudarna! Nu är förvisso fantasy oftast väldigt dålig teologi, men på just punkten "Skapelseberättelser" tror jag faktiskt att fantasy intar en unik ståndpunkt. Jag menar deckare, thrillers, kärleksnoveller, poesi, chick-lit, historiska romaner, science fiction, osv, osv, osv - alla dessa förutsätter en redan skapad värld utan att diskutera hur, var och varför, medan fantasyn oftast innehåller någon typ av svar på dessa frågor. Och då är alltsom oftast konceptet att de goda gudarna skapar ordning i kaoset, skapar världen för att motverka kaoskrafterna!!

Nu finns det ju kända kristna profiler inom den tidiga/tongivande fantasygenrén, inte minst CS Lewis och JRR Tolkien, som kan ha påverkat detta, men ändå! Det är ett tankesätt som tilltalar mig väldigt mycket. Kanske inte så att jag bombsäkert skulle våga säga "Det är så jag tror det gick till", men det lutar ändå åt det hållet... Fast självklart kommer man sedan till problemet "Vem skapade i så fall kaoset?", men det kan vi ta en annan gång tror jag bestämt! (Eller så har jag helt enkelt ingen åsikt i frågan...)

En annan aspekt som Sleepaz lyfter fram är detta med att vetenskapsmän tycks vara överens om att "ordning skapas aldrig ur kaos" (något som jag inte är helt säker på dock, för inom kemin pratar man om två motverkande krafter: "Strävan om största möjliga oordning" samt "Strävan mot lägsta möjliga energi", vilket ofta inträffar vid ordning och komplexitet). Men spontant associerade jag till städning och kampen mot det vardagliga kaoset - jag citerar min egen kommentar till Sleepaz inlägg:
Och man behöver inte vara vetenskapsman (eller vetenskapskvinna om vi nu ska vara lite politiskt korrekta) för att inse att ordning kräver en mycket fokuserad och bestämd vilja - försök hålla ett rum där folk lever fullt ordnat, dvs välstädat, utan att lägga ner någon energi på att städa det. Omöjligt! Däremot är motsatsen - att det bildas kaos och oordning i rummet - fullt möjligt. [Ett] ständigt återkommande problem i mitt rum. [Det] slutar alltid med att allt ligger i en hög på golvet. Eller förhoppningsvis hög, det blir jobbigt när det sprider sig över HELA golvet...
För övriga associationer och mitt och Sleepaz utbyte kring dessa tankar rekommenderas länken ovan.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Och det blev ordning :)

Johanna G sa...

Och det blev ordning, ja :)

Blogger strulade ganska mycket för mig i början av helgen, men nu hoppas jag inlägget är läsligt.

Anonym sa...

Men det blev ingen ordning på länken som du sade fanns. Antingen så är det ingen ordning med mig eller så finns det ingen länk :)

Johanna G sa...

VA?! Å nej, inte det också!! *Älskar när tekniken fungerar som den ska*
Får fixa till det i eftermiddag.

Johanna G sa...

Sådär, nu - äntligen! - ska länkarna fungera som det var tänkt.