onsdag 20 augusti 2008

Tillbaka från Irland

Tillbaka från landet där samma grupp sjunger om Jesus, patriotism, sprit och kvinnor utan att folk reagerar över kombinationen!! Nu kan jag inte svära på att de har skrivit alla texterna själva - eller ens en enda av dem - men de har valt att sjunga dem och gruppen är lika berömd för alla kategorier av låtar.

Kanske vore något för somliga lovsångsband att fundera över? Inte för att jag menar att upphöja sprit och kvinnor eller något, men lite mer folklighet i kyrkan skulle inte skada...

Tillåt mig att presentera *trumvirvel*

The Dubliners:


Om Whiskey: Whiskey in the Jar

Mer sprit och lite tobak: All for me Grog

Om fylla och otrohet: Seven drunken night

Om kvinnor: Molly Malone och Spanish Lady

Om kärleken till en stad: The Town I loved so well och The Rocky Road to Dublin

Patriotism: Song for Ireland

Jag skulle kunna fortsätta i en hel evighet på detta vis och lista låt efter låt efter låt, men jag nöjer mig med dessa (tills vidare). Lyssna och njut!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Frid vare över ditt minne Ronnie Drew.

Anonym sa...

The Dubliners är nostalgi! Min uppväxt är präglad av den sköna blandningen av hårdrock, punk och irländsk folkmusik. Det är så man blir lite tårögd. Får sätta på The Pogues som jag har på skiva här hemma. :)

Allt gott och välkommen tillbaka!