måndag 25 augusti 2008

St Patrick

Som ni kanske har märkt är böcker en stor passion, men jag har även andra passioner här i livet (tro det eller ej!).

Till exempel är en av mina stora hobbies alltsedan barndommen att bygga pussel (som variation på samma tema så fungerar också lego, sudoku och korsord fint, men alfapet fastnade jag aldrig riktigt för).

När jag var liten kunde jag hålla på i en hel evighet och lägga samma pussel igen och igen och igen. Nu kanske jag lagt ner något av den "besattheten" och nöjer mig med att bygga samma pussel några gånger med ganska lång tid mellan varven (åtminstone ett halvår, oftast fler år). Men å andra sidan så är ju pusslen jag bygger nuförtiden betydligt större än de 25-100-bitarspussel som jag byggde på den tiden.

När jag var på Irland hittade jag detta (se bilden) underbara pussel med St Patrick och massor med keltiska mönster och kunde då inte låta bli att köpa det. Tyvärr fick jag bara tag på ett 500-bitars pussel, istället för det på bilden med 1000 bitar, vilket ju hade varit roligare! Jag menar bara att ett 500-bitarspussel bygger man ju lätt ihop på en kväll, 1000-bitars brukar i alla fall ta några dagar första gången man bygger det. Nåja...

Utöver Patrick-pusslet fanns det
ett antal andra intressanta pussel, t.ex. St Brandon och hans kompanjoner i en fiskebåt på jakt efter Amerika, men när man reser så måste man ju orka bära packningen också, så det får väl bli en annan gång (eller till att önska sig som födelsedagspresent kanske??).

För er som inte vet så är St Patrick (mer folkligt även kallad "Paddy", med eller utan "St" före) "Patronsaint of Ireland" ("Irlands skyddshelgon", eller hur översätter man det till svenska?). Född i en romersk adelsfamilj i Skottland blev han år 390 e.Kr., endast 14 år gammal, tillfångatagen av irländska rövare och sedan såld som slav. På Irland tvingades han jobba som fåraherde på ett berg i grevskapet Armagh (det sydligaste grevskapet i dagens Nordirland). År 396 e.Kr. fick han en vision av ett skepp, varpå han flydde från ön. Efter diverse "strapatser" (ta det inte så bokstavligt), som bland annat inkluderade präststudier och biskopsvigning, återvände han 36 år senare till Irland som missionär efter en dröm liknande den Paulus hade innan han åkte över till Makedonien för att förkunna Kristus. Som missionär var Patrick framgångsrik och lyckades väl mer eller mindre omvända hela ön, grunda mängder av kloster samt fördriva alla ormar och Djävulen själv från ön för all framtid. Till på köpet sägs förklaringen av varför treklövern förknippas så starkt med Irland vara att Patrick använde den för att förklara treenighetens mysterium för irländarna.

Mer om St Patrick finns att läsa på svenska och engelska (mer utförligt än den svenska versionen och med mängder av länkar för vidare läsning) wikipedia. Observera att dessa texter är mer "vetenskapliga" (dvs kritiska inkl. självkritiska) än uppgifterna här ovan och nämner bland andra årtal än de tidigare nämnda. Ovanstående uppgifter är hämtade från förklaringen på kartongen till pusslet.

2 kommentarer:

Charlotte Thérèse sa...

Har du prövat betapet?

Roligare än alfapet eftersom man slipper räkna poäng själv, och det går på tid, och man får poäng och kan komma på olika tekniker, särskilt klurigt och kul blir det med slumpad spelplan!

Johanna G sa...

Nej, det har jag inte.
Jaså, det säger du? Tja, det kanske man ska pröva (iaf en gång) i så fall...