onsdag 30 juni 2010

Religionsdialog: Eclipse moral

Helene Sturefelt ("Religionsdialog") skrev igår ett inlägg om moral utifrån filmen Eclipse (som är del tre i Twilight-serien av Stephanie Meyer) som nu går på svenska biografer. Ett inlägg som riktigt bra sätter ord på hur jag ser på detta med sex, äktenskap och relationsmoral. Rekommenderad läsning!

*****

Angående själva bok- och film-serien så kom jag i kontakt med dem först i och med att jag såg första filmen på DVS hos en kompis. Och jag blev tillräckligt förbryllad - på ett positivt sätt, dvs på ett sätt som väckte min nyfikenhet - av den så att jag helt sonika köpte en box med alla fyra böckerna när de såldes till ett bra pris och läste alla böckerna på en gång. Visst vet jag att de har fått motta en hel del kritik - varav en del berättigad - för "fantasilöst språk" och "oortodoxvampyrologi", men historien i böckerna har varit tillräckligt intressant för att bibehålla mitt intresse igenom serien. Och kanske kan vampyrmyten må bra av att nya författare vågar göra nya saker med legenden snarare än att bara göra ännu en kopia på gamla böcker och filmer!

Inga kommentarer: