fredag 3 oktober 2008

Kungen av Sova

Jag har hittat min favoritperson i Bibeln - kungen av Sova!! Måste vara vilsamt att vara kung av sömnriket (så länge man inte drömmer mardrömmar vill säga)...

Kanske även skulle kunna fungera som någon form av lockbete vid tonårsevangelisation om man gjorde något kul av det hela, eller vad säger ni?

Några Bibelreferenser kring "Sova":

- Om kungen i 1 Sam 14:47, 2 Sam 8:3, 2 Sam 8:12, 1 Kung 11:23 och 1 Krön 18:3.
- Om Sova, som utpekas blanda annat i
2 Sam 10:6 som ett arameisk land.
- Om Hamat Sova, och dess undergång i 2 Krön 8:3.

I övrigt förekommer ordet "sova" 38 gånger ("sova*" - vilket inkluderar stavningar/ändelser som t.ex. "sovande" - 41 gånger) i Bibeln enligt bibeln.se, men då både i betydelsen av landet Sova och verbet "sova". Då är "vila" betydligt vanligare (133 gånger, "vila*" 214 gånger), men för att Gud skulle ha skapat sabbaten som vilodag och som del av 10 Guds bud så tycker jag det är lite väl lite sova & vila i Bibeln!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar som att det är fröken Trötter som skriver ett inlägg den här gången. :) En period i mitt liv så tänkte jag mig himlen som en plats där man fick vila ständigt, men är man frisk annars vore det nog rätt tråkigt att inte göra annat än vila/sova. Hoppas att du får sova det du behöver i helgen!

/Kusin Trötta *L*

Johanna G sa...

Hum, jag tyckte det passade halv ett på natten. :D

Egentligen tyckte jag väl mest att titeln "Kungen av Sova" var så oerhört komiskt att jag inte kunde låta bli att kommentera det. Och på engelska översätter de titeln med "king of Zobah", vilket ju inte alls för tankarna till sömn på samma sätt...