söndag 1 juni 2008

Tips: Schlagerfeber

Trots att det är mer än en vecka sedan stora Eurovision Song Contest (ESC)-finalen avgjordes så har min hjärna (eller är det min dator?) inte riktigt återhämtat sig än. Så, för att dela med mig av låtarna som snurrar runt, runt i mitt hjärnkontor - generöst va? - kommer här en nätt liten lista av de senare årens vinnare plus några äldre bonusvinnare.

Vinnare:
2008:
Dima Belan - Believe - Ryssland
2007:
Saša Milošević Mare - Molitva - Serbien
2006:
Lordi - Hard Rock Hallelujah - Finland
2005:
Helena Paparizou - My Number One - Grekland
2004:
Ruslana - Wild Dances - Ukraina
2003:
Sertab Erener - Everyway That I Can - Turkiet
2002:
Marie N - I Wanna - Lettland
2001:
Tanel Padar & Dave Benton - Everybody - Estland
2000:
Bröderna Olsen - Fly on the Wings of Love - Danmark
1999:
Charlotte Nilsson - Take Me To Your Heaven - Sverige (svenska: Tusen och en natt)
1998:
Dana International - Diva - Israel
1997:
Katrina and the Waves - Love Shine a Light - Storbritannien
1996:
Eimear Quinn - The Voice - Irland
1995:
Secret Garden - Nocturne - Norge
1994:
Paul Harrington & Charlie McGettigan - Rock 'n' Roll Kids - Irland
1993:
Niamh Kavanagh - In Your Eyes - Irland
1992:
Linda Martin - Why Me? - Irland
1991: Carola - Fångad av en stormvind - Sverige
/.../
1985:
Bobbysocks - La det swinge - Norge
1984: Herreys - Diggi-loo Diggi-ley - Sverige
/.../
1982:
Nicole - Ein bißchen Frieden - Västtyskland
/.../
1974: ABBA - Waterloo - Sverige

Undrar ni varför jag just listat vinnarna från 1991 så beror det inte lika mycket på att Carola vann som att 1991 var sista året som Mamma och Pappa lyckades tvinga mig och min syster i säng INNAN poängräkningen var klar. (Mycket elak! Möjligheten att återuppleva den dramatiken kring poängräkningen lär väl aldrig återkomma. Eller, vad tror ni?) Det vill säga, från och med 1992 så har jag sett och följt ESC slaviskt (finalen alltså, semifinaler kanske är bra för att då får man bara de bästa bidragen till final, men samtidigt så räcker det med en final per år för min del. Därefter blir det överdos!).

Till sist: trots att till och med jag har döpt inlägget till "Schlagerfeber" så blir jag alltid lika arg på folk som inte förstår att skilja på att "schlager" alltid är och förblir ett tillägg i folkmun, det är inget officiellt namn på tävlingen!

Inga kommentarer: