söndag 29 juni 2008

Predikotankar - Efterföljelse

Detta är inte någon fullständig redovisning av en hel gudstjänst, eller ens en hel predikan. Nej, det är bara några korta funderingar som jag tyckte var intressanta kring dagens predikan.

Dagens tema enligt (det SvK-liga) kyrkoåret var "Efterföljelse" (6:e söndagen efter trefaldighet). Dagens evangelietext som var angiven var Luk 9:51-62 (tredje årgången). Fast eftersom jag var på besök hemma i frikyrkan så hade vår predikant "busat" lite och istället valt Matt 16:24-27 (andra årgångens evangelietext):

Sedan sade Jesus till sina lärjungar: "Om någon vill gå i mina spår måste han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig. Ty den som vill rädda sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det. Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men måste betala med sitt liv? Med vad skall hon köpa tillbaka sitt liv? Människosonen skall komma i sin faders härlighet med sina änglar, och då skall han löna var och en efter hans gärningar.

Predikanten gjorde där en koppling (eller ska jag kalla det jämförelse?) mellan att "ta sitt kors" och "ta på er mitt ok" (Matt 11:29). Att ta sitt kors är ju fullständigt omöjligt. Att ge sitt liv! Tungt och elände... Men Jesus säger att "mitt ok är skonsamt och min börda är lätt". Hur går det ihop?!

Kanske talar Jesus om två olika saker? Eller är det vi som har missuppfattat detta med att "ta sitt kors"? Kanske innebär det egentligen att vi ska inkludera även detta i "det saliga bytet": Jag tar mitt kors genom att ge det till Kristus och i gengäld får jag bära hans skonsamma ok...

10 kommentarer:

Jacob Hjort sa...

Paus i emfinalen..

Får man fråga vad det är för hemfrikyrka?

Johanna G sa...

Fråga får man alltid, om man däremot får svar är en helt annan femma...

Seriöst: det är en ekumenisk församling (mission/baptist). Fast jag brukar kunna förvirra det ordentligt för mina vänner för att jag har en "hem-SvK" också...

Får jag då i retur fråga vad du är med i för församling.

Jacob Hjort sa...

Absolut. En helt vanlig svenskkyrklig - men en som har ett ganska långt utvecklat hemmaekumeniskt arbete. Eller långt och långt, det är närmare än tidigare församlingar. Två årliga ekumeniska gudstjänster per år, en troligtvis helt regelvidrigt ekumenisk gudstjänstordning, gemensamma diakonala projekt och så. Det har varit ganska nyttigt för mig att möta frikyrkorna, man blir lätt hemmablind.

Vi har en mission/baptistförsamling här i Uddevalla också. Är det vanligt med samarbete mellan dessa? Är det inte lite krångligt med t.ex. dopsyn?

Johanna G sa...

Ja, mission/baptist är en vanlig kombination.

Tja, missionskyrkan praktiserar ju både barn- och vuxendop, så det blir ju mest besvärligt när man har en övertygad baptistpastor som vägrar döpa barn. Men det har vi löst genom att låna in diverse pensionerade pastorer/pastorer i omgivningen när det är några föräldrar som vill döpa sina barn.

Låter som om ni är på samma nivå som oss då ungefär. Det brukar variera mellan en eller två ekumeniska gudstjänster per termin och så har vi gemensama taizéandakter och alpha-kurser.

Filosofia sa...

Hej Johanna! Jag bloggar mina tolkningar av evangelietexterna enligt kyrkoåret, men jag har valt att utgå från den första årgången, jag började förra hösten. Jag blev klassad hedning på ett religionstest på nätet så jag tyckte det fanns anledning att damma av bibeln eftersom jag fortfarande är medlem i missionskyrkan. Roligt att hitta dina tankar om samma tema :-)

Johanna G sa...

Hej och välkommen Filosofia!
Vad kul att du som "hedning" (fast du kanske kallar dig kristen om du nu är med i missionskyrkan, oavsett vad internettest klassar dig som?) vågar dig på övningen att läsa och dela med dig av dina tankar kring bibelns texter. Jag ska definitivt kolla in din blogg!

Du kanske redan har märkt - om du har tittat runt lite i bloggen? - att jag inte jätteofta kommenterar söndagens bibeltext. Men ibland så händer det att jag tycker det är extra intressant, och då blir det lite kommentarer och delade tankar här på nätet.

Anonym sa...

Hej Johanna du har ju inte fått svar på din reflektion än egentligen. Om pastorn nu var olydig och tog andra årgångens evangelietext hoppas jag att den gammaltestamentliga läsningen och episteltexten också var andra årgångens läsningar? De är ju en helhet, och det kan ju skilja något mellan årgångarna.

Annars tror jag att Han vill säga att om man vill följa Honom får det inte vara något som går före, men om man verkligen släpper allt för Honom, så känns alla bördor lätta.

Johanna G sa...

Nej, jag tror att det var tredje årgångens GT-text (eller var det episteltexten? Är iaf rätt säker på att det bara var den ena av dem) som lästes. Och det kan faktiskt vara texter även inom samma årgång som är väldigt osamanhängande - tro mig, jag har försökt göra gudstjänster vissa gånger som är helt omöjliga att få ihop till ett. Men det var ju inte det som var min fundering...

Sen är jag inte helt säker på att det var så jag tolkade det. Men du får gärna utveckla mera.

Själv tänker jag nog istället att han byter ok med oss, så att han bär vår börda åt oss. Typ "det saliga bytet"...

Anonym sa...

Ok ja utifrån de texter jag hörde så fick jag inte den associationen, men din tolkning är nog inte fel heller.

Johanna G sa...

Nu var det väl inte direkt någon association jag gjorde utifrån texterna, utan som predikanten gjorde...