fredag 13 juni 2008

Fredagen den 13e och annan skrock

Idag är det "Fredagen den 13e". Som kristen kan jag av princip tycka att skrock är fel, Fel, FEL! Det är så jag har lärt mig att betrakta det. Skrock är något som binder folk, dvs gör dem ofria och handlingsförlamade. Skrock är något ont och har troligtvis med onda andar/demoner och djävulens anhang att göra. Men samtidigt så är det något våra förfäder och anmödrar har fört vidare från generation till generation. Våra KRISTNA förfäder och anmödrar! Vem är jag att döma ut deras föreställningar och tankemönster? Antagligen har de förstått så mycket mer än vad jag har gjort hittills, så... Och förresten så finns det ju en "kristen" teori om varför just Fredagen den 13:e skulle vara extra otursam:

Citat från Wikipedia:

Fredagen den 13 är enligt skrock en otursdag. Det finns flera olika hypoteser varför fredagen den trettonde uppfattas som en otursdag.

En hypotes grundar sig på att Jesus hade 12 lärjungar, och när Jesus blev förrådd var Judas den trettonde vid matbordet. Det kan även ha varit så att det baseras på att det fanns 13 personer totalt och att Jesus korsfästes på långfredagen. Det var också så att Jesus dog på en fredag. Den här kopplingen är av ganska sent datum och av okänt ursprung.


Nu skulle jag väl snarare säga - eller det är iaf så jag har hört det förklaras - att den första som lämnar bordet kommer att dö när man är just 13 st kring matbordet kommer från skärtorsdagsberättelsen (jämför t.ex. Matt 27:5 - Judas hänger sig - med Matt 27:50 - Jesus dör) och att den första långfredagen skulle ha varit just en fredagen den 13:e! Tänk på att de judiska månaderna alltid börjar med nymåne och att den judiska påsken alltid infaller vid fullmåne (dvs den 14:e varje månad), och eftersom de talar om att de inte ville ha Jesus hängde på korset under sabbaten (= lördagen) måste långfredagen ha varit en fredagen den 13:e...

Och all skrock är väl inte "ond"? Mycket tycks mer ha varit goda/praktiska råd i mina öron.
- Ta t.ex. detta med att lägga nycklarna på bordet - måste vara ett väldigt säkert sätt att glömma dem alt. att någon annan städar bort dem för dig (har egen erfarenhet framförallt av det senare...).
- Eller att gå under en stege - risken finns ju att stegen välter (om den står dåligt, vilket kanske inte är så sannolikt), att någon står på stegen och tappar något, eller att den som står på stegen blir alldeles nervös och tror att stegen ska välta - eller att den som springer under stegen är en buspojke (eller busflicka!) och välter stegen, trots att någon står på den!
- Sju års olycka av att krossa en spegel måste ju kommit från att speglar var så värdefulla att det bara var rika människor som hade råd med dem och om då någon tjänstekvinna (eller manlig betjänt av något slag) råkade krossa dem så hamnade de säkerligen i onåd hos herrskapet för en lååååång tid framöver (sju år är en lång tid; och antagligen blev den stackars tjänaren dessutom utsparkad med huvudet före - bokstavligt talat - direkt efter dådet, vilket definitivt kan klassas som "otur").
- Att hålla för handen när man gäspar kanske mer har att göra med allmänt hyfs (och att hindra ev. flugor från att flyga in!) än att undvika att ge några andar fritt tillträde. Fast å andra sidan kanske man ska undvika att hålla handen för munnen utifall man behöver gäspa när man är i kyrkan - bara utifall att. Jag menar, den enda anden som finns i krykan måste väl vara Den Helige Ande och vem vill hindra Honom (eller var dHA en "henne"??, jag har något minne av det från någon utläggning om genus på hebreiska/grekiska, eller möjligen var det för att göra Gud mer jämnställd. Minns inte längre och det kanske inte är så viktigt, eller...?) från att "flyga in"?? ;) Men å andra sidan så "hindrar" nog inte en hand Honom om du i ditt hjärta bjuder in Honom, så Han kanske inte gills?
- Att gå på brunnslock kanske kan vara riskabelt, tänk om de inte ligger på plats så att man trillar ner i avloppet!! Hualigen! *ryser vid blotta tanken* (Visst står A-brunn för Avlopp och K-brunn för Kloak, men vad är det för skillnad på avlopp och kloak!?) Å andra sidan är ju brunnslock runda just för att de inte ska kunna trilla ner i sitt eget hål! Oavsett hur du försöker vända och vrida på locket så kommer alltid lockets diameter totalt sett vara bredare än hålets innerdiameter...

"Peppar, peppar - ta i trä" kanske kan komma från att vissa skadeinsekter som äter upp trä kanske kan likna (grovmalda) pepparkorn, så om du ser det på något du är på väg att köpa så skulle åtminstone jag vara klart misstänksam! *spekulerar friskt* Fast vad nyttan med att spotta efter svarta katter som korsar en gata skulle vara har jag svårt att hitta på en vettig förklaring till, förrutom att helsvarta katter anses att ha med häxor att göra. Och häxor har med Djävulen att göra, varför följaktligen det gäller att passa sig när häxkatten är ute, man vet ju aldrig vad - eller vem! - som lurar runt hörnet... Men för det första så är ju förklaringen lika ologisk som själva "argumentet" och för det andra så har de flest svarta katter åtminstone något vitt hårstrå under hakan eller bakom öronen, så verkligt helsvarta katter är ytterst sällsynt.

Wikipedia skriver mer om skrock här.

10 kommentarer:

Jacob Hjort sa...

Jag jobbar med ganska många tanter, och de har alla massa hushållstips och husmorskurer som närmar sig vidskeplighet.

Likadant, jag har en kollega (också psykolog) som menade på fullt allvar att hjärnan sjönk ihop ifall man inte drack massa vatten.

Rädsla för osynliga hot som strålning och mögel är ju också moderna varianter..

Johanna G sa...

Välkommen hit excelsis!!

Okej, vad lär ni er på utbildningen egentligen? Lite hjärnanatomi borde väl ingå?? Nåja, inget ont om din kollega, men jag måste erkänna att jag är ganska chockad.

Jaså? Har du några bra "tips" att dela med dig av? Kändes som om jag mest bara fick med de gamla vanliga = tråkigt...

Jacob Hjort sa...

Tack.

Tipsen är ju mycket kopplade till förkylning och fläckar. Avkok och sådant. Datorer skapas det ju en del ritualer kring också.. (om jag klickar eller håller handen såhär brukar det funka.)

Jodå, trots att det bara är två år sedan så minns jag inte riktigt hur mycket det var vi läste, sammanlagt borde det vara strax under terminen med den neuropsykologi och psykobiologi vi läste.

Vad pluggar du?

Johanna G sa...

Jag läser apotekarprogrammet och har bl.a. läst just neurofarmakologi den här terminen. Otroligt spännande måste jag säga. Hjärnan är en otroligt komplex "apparat".

Jacob Hjort sa...

Ja, jag har läst lite neuropsykologi denna terminen (tentan råkade dock bli lågt prioriterad så jag får väl se om jag är sugen på den till sommaren). Hjärnan är verkligen spännande.

Intressant med apotekeriet. Då får jag ta tillfället i akt och fråga. Om man äter Heracillin, hur påverkas det om det skulle råka vara midsommar och man skulle få i sig alkohol?

Johanna G sa...

Om du läser bipacksedeln så har du tom en rubrik som heter "Användning av HERACILLIN med mat och dryck" där det står: "Heracillin ger bäst effekt om läkemedlet tas mellan måltiderna." Och det är allt! Så det går nog bra att "råka" i sig alkohol på midsommar. Men kom ihåg att inte dricka mer än lagom mycket iaf ;)

Jacob Hjort sa...

Ja, hehe, där kan man ju läsa förstås. Men vad trevligt...

Tack.

Johanna G sa...

Mmm, det är ju liksom därför den är med. Och det finns ju faktiskt en anledning till varför det är lagstadgat att det ska stå "Läs bipacksedeln före användning" på alla kartonger och förpackningar av läkemedel...

Jacob Hjort sa...

Är det en typ av skrockfullhet att tycka att det är fegt att läsa instruktioner?

Johanna G sa...

Nja, skrockfullhet rymmer ju en dimension av osofistikerad vidskepelse som rymmer föreställningar om att vissa vardagliga händelser kan ha övernaturlig effekt (som det uttrycks på wikipedia), och jag vet inte om jag tycker "fegt" är speciellt övernaturligt. Snarare är det VÄLDIGT mänskligt...