torsdag 7 januari 2010

Nineve: Fattigstugan får vi ta i andra hand

Följer upp gårdagens förnyande tag om ekonomibloggningen med ett inlägg/länkning om materialism. Och även om jag själv inte har skrivit om ekonomi själv så har jag uppmärksammat när andra har gjort det, sparat deras inlägg och lagt det i min bloggutkorg för att jag har velat skriva om och uppmärksamma ämnet! Den biten ser jag ändå som positiv.

Men materialism har trots det - liksom ekonomi - inte heller varit något särdeles vanligt ämne på den här bloggen, men nu vill jag alltså passa på att länka till ett inlägg som Nineve skrev för drygt ett år sedan. Ett rätt talanade inlägg i all sin krasshet om hur vi människor både som individer och som kollektiv ser om vårt eget i första hand och sen - möjligtvis - delar med oss av vårt eget överflöd i andra hand. För en sak är säker - jag är övertygad om att det är hög tid att vi börjar tala mer om hur vi hanterar vår ekonomi. Både som "globala medborgare" och som medkristna. Men låt talet vara sunt och välbalanserat! Både talet som sådant och med vem/vilka du talar!

Inga kommentarer: