måndag 11 januari 2010

Betlehems stjärna förklarad

Peter Wiberg länkade häromveckan till en sida som går igenom himlavalvets rörelser och förklarar det mesta av de astronomiska och en del av de historiska händelserna kring Jesu födelse och död. En otroligt gedigen genomgång. Riktigt läsgodis för den som är intresserad av mötet mellan naturvetenskap och bibeltro. Det enda de inte lyckades - eller ens försökte - förklara är solförmörkelsen som sker mitt på dagen för Jesu korsfästelse samtidigt som månen befinner sig på andra sidan jorden (dvs inte kan vara orsaken till solförmörkelsen!).

Allt som allt tar det kanske en till två timmar att läsa igenom genomgången på hemsidan. För den som inte vill läsa allt i ett svep så delas texten in i fyra olika avdelningar/intresserubriker. Väl värd tid enligt mig!

Synd, bara att de - som sagt var - inte går igenom hur solförmörkelsen uppkom, det har jag nämligen funderat en del på ända sedan jag läste på bibelskola och kommenterade det i en uppsats jag skrev och fick ett "Intressant!" tillbaka vid rättningen. För mig var det så uppenbart att vid fullmåne - och den judiska påsken inträffar per se vid fullmåne - så befinner sig månen på andra sidan jorden utifrån solen sett.


För den som är mindre astronomiskt (mer religiöst?) lagd så kanske detta inte är något man funderar över så ofta när man skriver uppsatser om Jesu korsfästelse. Och det var också den mer religiösa vinkeln jag hade när jag skrev min uppsats från början - för det jag då hade reagerat på var att solförmörkelsen skedde tre timmar INNAN - och fram till - Jesus tog sitt sista andetag. Tidigare hade jag nog mest tänkt på det som ett uttryck för Guds sorg över Jesu död eller något sånt. Religiöst som sagt var.

Men som många grubblerier så ledde en tanke hos mig till en - för mig - helt oväntad reaktion hos min åhörare och så väcktes det nya tankar och infallsvinklar hos mig...

Inga kommentarer: