torsdag 24 april 2008

Klimatförändringar & global rättvisa = mitt ansvar?!

Kort introduktion:
Ung och idealist? Javisst!
Må jag aldrig bli gammal och förlora min tro.

*****

Jag tror att jag kan förändra världen genom att köpa rättvisemärkta produkter, genom att cykla istället för att åka bil, genom att handla ekologiskt och närodlat istället för "billigast billiga", osv. Jag tror inte min uppgift är att förändra hela världen på egen hand, men att detta faktum inte fråntar mig skyldigheten att försöka förändra det jag kan. Ansvaret att försöka "Lämna världen som en bättre plats än när du kom in i den", som Robert Baden-Powell, scoutrörelsens grundare, uttryckte det (OBS! Citatet är taget ur minnet, den exakta formuleringen kan vara något annorlunda).

För mig är detta inte en "världslig" fråga. För mig handlar det om två av Guds absolut viktigaste och mest centrala bud till hela mänskligheten: att älska vår nästa (se t.ex. Luk 10:25-37) och att vårda skapelsen (1 Mos 1:26-30). Det handlar om efterföljelse i högsta grad! Om trohet mot Guds Ord. Och ärligt talat - nog har vi tillräckligt med pengar i Sverige idag för att "ha råd" att avstå vissa materiella statusprylar och istället lägga pengarna på det som verkligen betyder något?!

Jag förstår inte vitsen med att kräva bojkott av OS-invigningen i Peking när medelsvensson ändå köper kläder och elektronik från Kina utan att ens tänka efter. Visst, det är olika saker och det ena behöver inte utesluta det andra, men ändå - det känns bara som hyckleri!

Men jag är egentligen lika tveksam till detta med bistånd som bara går ut på att ge bort saker. Detta är jättebra i akuta krissituationer - inget snack om saken - men i det långa loppet tror jag mycket mer på att handla med fattiga människor på lika villkor Att hjälpa dem att bygga upp sin egen infrastruktur istället för att de ska lära sig vara passiva och bara ta emot. Ge inte bara hjälp, ge istället människor hjälp till självhjälp!

*****

Gud, ge mig
Sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra
Mod
att förändra det jag kan
Och förstånd
att inse skillnaden
Amen

Inga kommentarer: