fredag 11 april 2008

Teori och praktik

Ämnet i kyrkan i söndags var "Den gode herden" (med undertiteln "Misericordias domini", ung. "den barmhärtige herren").

Själv tyckte jag det blev väldigt tydligt, ja nästan komiskt kontrasterat mot verkligheten, när vår ljudtekniker inte kunde komma eftersom han istället var hemma och förlöste lammande tackor. Dessutom hade han behövt vara uppe till midnatt och väntat på veterinären (som de ringt efter klockan tre på eftermiddagen!, nåja det är väl extra mycket att göra för veterinärer så här års också med alla kalvningar och lammningar och fölningar utöver alla "vanliga" fel och sjukdomar) eftersom en av tackorna var dålig.

Somliga av oss går till kyrkan för att lyssna till Guds ord, andra är tvungen att stanna hemma och praktisera Guds ord istället. Teori vs. praktik! Jag frågar mig vem som hade störst behållning av söndagens "läxa"...

Men tro inte att jag ringaktar det nyttiga med att gå i kyrkan - tvärt om är det något jag verkligen lärt mig uppskatta och tar i princip alla chanser jag får att gå i kyrkan - eller enbart ser det som någon slags skola med läxor och föreläsningar, men ibland stämmer helt enkelt det gamla talesättet "bättre att vara i stallet och tänka på kyrkan än i kyrkan och tänka på stallet".

Inga kommentarer: