tisdag 29 juli 2008

Tänk positivt! +bloggtips

Bästa sorten, en av mina favoritbloggar, hade i lördags ett inlägg om positivt tänkande och optimism, något som vi har alldeles för lite av i samhället!

Detta är ingen engångsföreteelse - även om detta inlägg verkligen slår huvudet på spiken - för det jag gillar med Bästa sorten är just att den är så fylld med positivt tänkande och andas entusiasm. Så om jag någon dag är lite deppig så är Bästa sorten ett mycket bra vitaminpiller!

Ska jag klassa Bästa sorten utifrån tre ord/kategorier (utöver positivism alltså) så blir det: Frikyrklig, Skåne och Samhälle

Om jag ska bidra något lite till det positiva tänkandet så:

"Optimisten har lika ofta fel som pessimisten, men han har mycket roligare!"

och

"Damtussar är ett bevis på att någon har gjort något roligare!"

Tyvärr så är detta sagt av (för mig) okända tänkare...

4 kommentarer:

Kristina sa...

Vad det första citatet beträffar lyder pessimisternas motsvarighet:

"Pessimisten har lika ofta fel som optimisten, men pessimisten slipper åtminstone att bli besviken"

Själv skulle jag vare sig kalla mig optimist eller pessimist, utan helt enkelt realist, alltså en blandning av de båda.

Johanna G sa...

Haha, det kanske kan vara så. Å andra sidan har pessimisten tagit ut besvikelsen i förväg, så då är ju frågan om han (eller hon) verkligen slipper bli besviken?

Personligen ligger jag nog för det mesta helt klart på en positivare skalan, men nog finns det tillfällen då jag är uttalad pessimist, så det är inte helt entydigt vad jag är. Å andra sidan tror jag att det gäller för de flesta av oss. Realist tror jag nog är ganska bra för det mesta, men det är långtifrån alltid optimalt.

Bästa sorten sa...

Tack för uppmuntran!

Johanna G sa...

Du förtjänar det!