onsdag 16 juli 2008

Bibelblogg: Änkan och dommaren

Liknelsen om änkan och domaren (Luk 18:1-8)

Han gav dem en liknelse för att lära dem att alltid be och inte ge upp:
"I en stad fanns det en domare som varken fruktade Gud eller brydde sig om människor. I samma stad fanns en änka, och hon kom gång på gång till honom och sade: "Låt mig få ut av min motpart vad jag har rätt till." Till en början ville han inte, men sedan tänkte han: "Inte för att jag fruktar Gud eller bryr mig om människor, men så besvärlig som den där änkan är skall jag låta henne få ut vad hon har rätt till, annars pinar hon livet ur mig med sitt springande."

Och Herren sade:
"Där hör ni vad en orättfärdig domare säger. Skulle då inte Gud låta sina utvalda få sin rätt, när de ropar till honom dag och natt? Skulle han låta dem vänta? Jag säger er: han skall snart nog låta dem få sin rätt. Men Människosonen, skall han finna någon tro här på jorden när han kommer?"


Jag vet inte hur det är med er, men jag har alltid tyckt den där texten är knepig. Minst sagt! Så slog det mig när jag läste den för femtielfte gången igårkväll - borde inte rollerna vara ombytta? Alltså, borde det inte vara änkan - representanten för det mänskliga släktet och alla oss troende - som "varken fruktar Gud eller bryr sig om människor", utan bara ska ha sin rätt, och domaren - som representerar Fadern - som tvekar att ge ut det för att han vet att hon bara kommer förskingra/förslösa arvet (eller vad det nu var hon hade rätt till)??

Borde inte istället vara något i den här stilen?

Liknelsen om domaren och änkan - version 2.0
Han gav dem en liknelse för att lära dem att alltid be och inte ge upp:
"I en stad fanns det en änka som varken fruktade Gud eller brydde sig om människor, utan bara ville roffa åt sig så mycket som hon kunde för egen del. I samma stad fanns en rättvis domare som alltid tänkte på att döma till alla parters bästa. Änkan kom till domaren gång på gång och sade: "Låt mig få ut av min motpart vad jag har rätt till." Till en början ville han inte, men sedan tänkte han: "Inte för att hon fruktar varken Gud eller bryr sig om människor, men så besvärlig som den där änkan är skall jag låta henne få ut vad hon har rätt till, annars kommer hon snart gå till en annan domare som inte tänker på hennes motpart överhuvudtaget, utan kommer att pressa ut denne på mer än vad änkan har rätt till."

Och Herren sade:
"Där hör ni vad den rättfärdige domaren säger. På samma sätt låter Gud även de orättfärdiga få sin rätt, när de ropar till honom dag och natt. Skulle han ens låta dem vänta? Jag säger er: han skall snart nog låta dem få sin rätt. Men Människosonen, skall han finna någon tro här på jorden när han kommer?"

Inga kommentarer: