torsdag 17 juli 2008

Bokhyllor som inredningsfluga +bloggtips

Häromdagen hade UNT en artikel om bokhyllor som inredning. Visserligen har jag aldrig varit en speciellt trendkänslig människa, men på något sätt känns det ändå bra att få en bekräftelse - det finns andra lika boktokiga människor där ute och nu är vi "inne"! (För er som inte orkade läsa UNTs artikel så var tydligen trenden förrut att det på sin höjd låg ett exklusivt magasin framme på soffbordet eller kanske - om de slog på stort - en "chick" bok... Inget emot sådant, men ett hem är inte ett riktigt hem om det inte översvämmas med tidningar och böcker! Överallt!)

Som boktok har jag alltid (eller ja, allt sedan jag blev lite större, och än tydligare har det blivit för mig sedan jag flyttade hemifrån) ansett att min bokhylla är mitt "kännetecken", mitt bomärke. T.ex. tillhör bokhyllan det jag packar upp allra först vid en flytt för att markera mitt revir. Så länge jag har mina välkända bokryggar omkring mig så känner jag mig hemma oavsett vilket rum eller i vilken lägenhet de står i. "Hemma är där jag har bokhyllan", för att parafrasera Pumba ur Lejonkungen, som i sin tur (antar jag) parafraserar "Home is where I put my hat".

Som få andra saker så kan en bokhylla verkligen berätta om en människa och hennes tankar. Den berättar om ungdomssynder och mognad, utbildning och inbillning. Lättsamhet blandas med djupaste allvar, fakta blandas med fiktion, humor med spänning, mord eller klassiker. Svenskt med utländska impulser och nytt med gammalt. Långa serier varvas med korta dikter och noveller.

Ändå så blir varje blandning unik. Böcker jag anser det är värt att lägga ut pengar på (till skillnad från att låna dem gratis från biblioteket) är meningslöst skräp för andra. Guldkorn som jag återkommer till gång på gång på gång. Fast sen finns det ju en hel del om "reafynd" och impulsköp också, vilket procentuellt säkert upptar en stor andel av böckerna. Och jag ska inte tala om alla kurslitteratur som samlas på hög efter arton års mer eller mindre oavbrutet studerande och skolgående...

Böcker skapar dock inte bara sin atmosfär genom vad de är för typ av böcker, utan minst lika mycket utifrån sin doft (den dammiga doften av gamla böcker eller den speciella doften av nya böcker *dräglar bara vid tanken* Tror bestämt att jag ska gå och sniffa några böcker när jag har skrivit färdigt detta inlägg) och sitt utseende. Har ni t.ex. tänkt på hur många olika sätt det finns att sortera böcker i en bokhylla? Ett estetiskt sätt - för att knyta an till "inredningsfluga"-temat - är att sortera efter storlek. Ett kansker mer logiskt sätt är att sortera efter författare eller genre. Sen blir serier för sig och enskilda verk för sig också ganska snyggt. Eller varför inte ställa olästa böcker på en särskild hylla?, men det blir förvisso kanske inte så estetiskt tilltalande. Och så måste man ju tänka över vilka böcker man vill framhäva och vilka som platsar bäst nere vid fötterna på besökarna (eller uppe i taket) där de inte alls är lika framträdande. Det finns MASSOR med faktorer att laborera med helt enkelt om man vill göra "något fysiskt" en dag istället för att bara sitta still och läsa hela tiden.

Och himmelriket? För mig är det inte gator av guld eller något annat sådant, utan det är ett stort bibliotek med stora eldstäder och mysiga fåtöljer att krypa ner i och bara läsa i all evighet.

Jämfört med många av mina vänner är jag inte speciellt begiven på att handla kläder eller skor, att äta ute på restaurang eller sportbilar, eller något annat "materialistiskt", men å andra sidan tar jag igen detta med hästlängder när det kommer till böcker. Hade jag inte begränsad studentekonomi så hade jag säkert behövt köpa en hel hyllsektion till till min bokhylla vid det här laget! Minst! För eftersom jag inte har planerat att behöva flytta hem till himlen de närmaste åren så får jag väl lov att införskaffa mig ett eget bibliotek här på jorden under tiden. Och hittills har jag hunnit ca två halvväggar av mitt studentrum... :D

En annan boktokig bloggare är Helena som avslöjade sin "hemliga passion" i ett väldigt träffande inlägg - jag kunde inte ha skrivit det bättre själv!! ;) Läs även kommentarerna, de avslöjar minst lika mycket boktokerier som inlägget gör! När ni är färdiga med detta så rekommenderar jag att ni fortsätter läsa hela hennes blogg, den är ett riktigt guldkorn för texttokiga bloggläsare.
_
Alla bilder illusterar min egen bokhylla (alt. andra ställen där jag har böcker ligger) och är tagna mellan 2004 och 2008, och illusterar hur olika det har sett ut på olika ställen där jag bott - men ändå så lika!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Du har ju så rätt! Och vad roligt det var att läsa det här inlägget.

Man kan verkligen älska böcker. Och då menar jag boken i sig. Det behöver inte nödvändigtvis vara ett storslaget innehåll för att en bok ska vara värd att ha. Man får faktiskt döma en bok både efter insidan och utsidan. Böcker pryder ett rum, gör det levande. Det är inte alls så att böckerna gör rummet tråkigt, tvärtom.

(Får man använda boktravar för att ställa prydnadssaker och blomkrukor på? Jag har gjort det. Det är fasligt snyggt, men det kanske är helgerån...)

Sen kan man, som jag, älska bokhyllor. Bokhyllan är en otroligt underskattad möbel. Man behöver inte bara ha böcker i hyllan, nästan allt platsar. Bara man tillåter sig själv att flytta runt hyllplanen. Symmetri är inte alltid bäst.

Jag har länge tänkt att man borde ha ett sånt där vindsrum med snedtak på båda sidor som går ända upp i nocken. Högt i tak skulle det vara. Så skulle man sätta bokhyllor på hela gavelväggen och sätta dit stegar och sånt. Det hade varit fräckt om något.

Anonym sa...

Hihi, jag känner så igen mig! :) Böckerna var typ det första som packades upp nu när vi flyttade in. Och OJ vad jag trivs med dem i bokhyllan!! :)

När jag är hemma hos folk är bokhyllan ofta något av det första jag tittar på... Såååå spännande! :)

Blev förresten alldeles överlycklig när min man för några år sedan föreslog att vi skulle ha romanerna i alfabetisk ordning i bokhyllan. Det känns verkligen som ett alldeles eget litet bibliotek! :) Lätt att hitta de böcker man vill ha.

De böcker som jag vill/tänker läsa någorlunda snart har jag skjutit in 1-2 cm från kanten, så det är bara att gå och titta efter vad jag har när jag inte riktigt vet vad jag ska läsa... :)

Kul alltså att veta att man är lite "inne" nu då... :)

Anonym sa...

Skönt att de tär någon mer som packar upp sina böcker de första dom gör...

Johanna G sa...

Christian S:
Varmt välkommen och tack för dina tankar!

För mig får du använda boktravar till nämnda saker så länge du inte vattar dina blommor så våldsamt att jordigt vatten rinner ut och befläckar dem...

Symmetri är absolut INTE bäst när det kommer till bokhyllor. Symetri på ett hyllplan kan vara snyggt, men snacka om att förstöra charmen fullständigt när man sätter alla hyllor i exakt samma höjd, fullständigt regelbundet över hela väggar med bokhyllor! Tvi vale!

Haha, det kanske vore något! Men jag tror nog jag trots allt föredrar ett "vanligt" rum (dvs utan snedtak) med böcker runt hela. Och högt i tak får det gärna vara - statsbiblioteket i Stockholm är ju redan drömmen på det området!!

My:
Folks bokhyllor är väl tveklöst tillåten jaktmark att dyka in i när man är på besök hemma hos dem?

Romaner i alfabetisk ordning? Jag hoppas du menar efter författare snarare än efter titel? För att sortera efter titel verkar bli väldigt förvirrande, inte minst vad gäller bokserier. För hamnar "Häxan och lejonet" under H och "Caspian, prins av Narnia" under C så får man ju leta sig halvt fördärvad varje gång man vill läsa dem. Eller skulle båda hamna under N som i Narnia?

Smart idé! Jag kanske ska sno den (om det är tillåtet?) :)

Anonym:
Varmt välkommen till dig med! Låter som om vi snart får bilda en klubb för oss som packar upp böckerna som det första vi gör när vi flyttar :)

Anonym sa...

Kommer att tänka på den där seriefiguren Gaston som byggde sig en labyrint av böcker som ledde in till en av böcker ömt byggd grotta.. :)

Johanna G sa...

Tubbo:
Gaston? Den figuren måste jag ha missat. Den ända tecknade Gaston som jag kommer att tänka på är Gaston i "Skönheten och Odjuret", och han uppvisar ju ingen som helst förkärlek för böcker...

Anonym sa...

Vet du.. jag är inte så säker på att den Gaston jag snackar om heller har någon större förkärlek till böcker.. inte innehållsmässigt i varje fall..

Det ser dock mysigt ut.. :)

http://jeremiemenerlache.blog50.com/images/medium_bd_fond-ecran-gaston-lagaffe_121.jpg

Johanna G sa...

Sant, sant. Mycket mysigt!!

Anonym sa...

Hej!

Får man fråga var du köpt själva bokhyllan? Faktum är att jag letar efter exakt en sån (öppen variant) - dock en vit.

Johanna G sa...

Självklart får du fråga!

Det är en alldeles normal IKEA-bokhylla, variant "Ivar".
Djup: 30 cm.
Höjd: 226 cm.
Hyllängd: 80 cm (två sektioner) resp. 40 cm (en sektion)

Tror förvisso inte den säljs färdigmålad, men det brukar finnas färgburkar i närheten (iaf fanns det det när jag var och handlade senast för ett par år sedan) av där man hämtar stegar och hyllplan, så det är bara att kladda.

Anonym sa...

Hej hej och tack för svaret! Nu har jag faktiskt köpt en Ivar och betsat vit. Tänk vad jag letade innan!!

Jättefint blev det!! =) Ha det gott!

Hälsningar Caroline

Johanna G sa...

Caroline:
Vilken tur! Tja, ibland gör vi allla saker mer komplicerat än nödvändigt...

Kul att kunna hjälpa till :)