fredag 13 november 2009

Vart tog Gud vägen?

Inser att jag, av mina totalt 333 inlägg (nu 334), har taggat endast fyra inlägg med "Gud", inget med "Fadern"/"Skaparen" eller dylikt, tio med med "Jesus Kristus" samt fyra med "Den helige Ande". Detta utgör tillsammans 17 inlägg (ett inlägg dubbeltaggat med både "Gud" och "Jesus Kristus"), eller ca 5 % av alla inlägg.

Som jämförelse har jag taggat 27 inlägg med "Livet", 41 inlägg om "Samhället" och hela 77(!) inlägg med "Om mig".

Undrar om det är symptomatiskt på något sätt. Pratar jag mycket hellre om mig än om Gud? Pratar jag heller om kyrkorna och de kristna människorna än om Gud? Vad har jag för gudsbild egentligen? Hur stor (hur liten!) del av min tro utgörs av talet om Gud? Av talet med Gud? Nåja,
bönen har åtminstone fått 41 inlägg...

Upplever ni samma fenomen? Och hur tänker ni kring dylika siffror? Självklart blir ju taggning
av inlägg ett väldigt grovt mått, då det på intet sätt utgör någon perfekt kategorisering av inläggen. Men ändå...

2 kommentarer:

Teija sa...

Skulle Johanna finnas utan Gud? Kanske Johanna tycker att hennes relation med Gud är privat? Döm dig inte för hårt! Dessutom är Gud en omistlig del av livet. Och kristna röster om samhället behövs i bloggosfären.

Johanna G sa...

Kanske tycker jag att min relation är för privat för att hänga ut på nätet.

Kanske har jag bara svårt att sätta ord på den.

Kanske tycker jag å andra sida att den är en så självklar del av min vardag att jag inte ständigt behöver berätta om Honom som vore jag nykär.

Kanske...

Men nej, jag dömer mig inte, jag bara reflekterar över mitt eget beteende. Hur ska jag annars utvecklas om jag bara fortsätter helt omedvetet som jag alltid har gjort? :)