söndag 29 november 2009

Drömen om Messias, Konungen

I dag firar hela Kyrkan första advent. Ett nytt kyrkoår. Ett nådens år tar sin början. Och vi får börja på två platser. Delvis i Jesu ritt på åsnan in mot Jerusalem, på väg mot korsfästelsen. Men vi får även börja i judarnas dröm och föreställning om Messias. Kungen som skulle komma. Drömmen om en Messias som skulle "rida in och stråla som en Kung" föreställer i alla fall jag mig rimligen borde ha varit vanlig bland judarna. Och att denne Kung skulle kasta ut all främmande makt, att återupprätta det judiska riket. Att istället får ett spädbarn - i en krubba! - på halsen torde inte alls varit populärt.

Som Kyrka väntar vi på Jesu återkomst. Vi har just nyss firat kyrkoårets sista söndagar med teman som "Domsöndagen" alt. "Kristus Konungen". Jesu återkomst görs levande för oss. Och vi får tillsammans med judarna drömma om den gången då Jesus ska komma tillbaka och "stråla som en Kung".

Jag vet inte hur det är med dig, kära läsare, men jag tror bestämt jag behöver fundera lite mer kring detta med förväntningar på Jesu ankomst -
adventus Domini = Herrens ankomst - det här året, den här adventstiden.

3 kommentarer:

Anders Branderud sa...

Hej!
Du skriver:”Men vi får även börja i judarnas dröm och föreställning om Messias.”

Ja, judar och kristna är inte överens om vem Mashiakh är.
Om du läser Devarim (”5:e Mosebok”) 13:1-6 (på hebreiska) (www.mechon-mamre.org) så ser du att det står att man inte ska lägga till eller dra ifrån mitzwot (”bud”) från Torahn (t.ex. budet om att fira Shabat och mitzwat om att inte äta fläsk) och att man inte ska följa en person som gör det. Den person som tar bort mitzwot från Torahn är en profet som man inte ska följa.

Samma sak gäller ang. Mashiakh. För att vara en giltig Mashiakh så måste man undervisa i enlighet med Torahn.

Ribi Yehoshua från Nasaret gjorde det. Han är en giltig kandidat för att vara Mashiakh och uppfyller profetiorna i Tan’’kh som handlar om Mashiakh. Hans undervisning finns att läsa här : Netzarim

(le-havdil) Jesus lägger till/drar bort mitzwot och kan omöjligen därför vara Mashiakh

Allt gott,Anders Branderud

Johanna G sa...

Hej Anders! Välkommen hit!

Nu ska jag se om jag följer dina tankar: Menar du att "Ribi Yehoshua från Nasaret" följde och undervisade enligt buden, men samtidigt att "Jesus" (från Nasaret?) inte gjorde det?! Om jag tolkade dig rätt så får du gärna utveckla, för jag är rädd att jag inte alls hänger med på hur du gör den differensen mellan en och samma person...

Och sen en spontan reaktion på vad gäller att lägga till budord så tillkommer ju exempelvis purimfesten som påbjuden högtid i avslutningen av Esters bok, även om den inte återfinns i någon av Moseböckerna. Skulle det i så fall vara en för judar ogiltig fest?

Allt gott!

Anders Branderud sa...

Hej Johanna och tack för ditt svar!

Den historiska personen som det står skrivet om i originalversionen som blev redigerat till ”Matteuseusevangeliet” hette Ribi [det var hans titel] Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”.

Direktiven i ”Moseböckerna” – som Ribi Yehoshua och Netzarim följde [och som Netzarim följer även idag] – förbjuder firandet av andra religioners högtider och den kristna julen är en sådan. Den firades aldrig av Ribi Yehoshuas efterföljare Netzarim. [2] Att fira jul är antitesen till att följa Ribi Yehoshua och till att följa Skaparen.

Att fira jul är således motsatsen till att följa Ribi Yehoshua – Messias.

Purim är okej att fira – det är en judisk tradition. Det är dock inte okej att säga att man måste fira Purim enligt 5 Mosebok 13:1-6

2. Netzarim ; klicka på“History museum” (vänstermenyn); Times and seasons (toppmenyn)

Allt gott, Anders