tisdag 28 september 2010

Statistik

Blogger skapade i början av sommaren en statistik-funktion direkt i bloggarna. Eller ja, på bloggarens privata sidor. Innan har google analytics varit ett separat google-verktyg som gått att koppla till bloggen om man velat (och jag har förstått saken rätt).

Så nu kan den sysslolösa och/eller statistik-nörden sitta och följa hur många träffar som man får på sin blogg timme för timme, dag för dag och månad för månad. Vilka inlägg som drar folk och varifrån läsarna kommer. Och så vidare.


Jag är helt fascinerad!


Ett exempel: Det som verkligen har förvånat mig är att de två inlägg som drar absolut flest träffar till min blogg - i alla kategorier - är båda från september 2008: "
Bibelläsning skapar ångest?" och "Drakar". Vet inte om jag ska känna uppgivenhet att inget av det jag skrivit senare skapar större intresse än så. Eller om det beror på att det är bäst bilder till dem helt enkelt och att det är det som drar.

Det roliga i sammanhanget är att bilden jag använde till bibelläsning-inlägget är att det inte är en bild på en bibel egentligen, utan bara på en-bok-vilken-som-helst. Det mindre roliga är väl i så fall att båda bilderna är sådana som jag har själv sökt upp på nätet och använt i bloggen utan att publicera något om ursprung och upphovsman. Varken första eller sista gången jag har gjort så förvisso, men känns lite mer pinsamt när jag vet att de skapar massor med trafik hit...

Inga kommentarer: