måndag 26 juli 2010

Förvaltarskap och ekonomi

Hörde en bra predikan (om än onödigt lång, enligt mig) häromveckan om pengar. Har väl egentligen inte tänkt så mycket mer på det sen dess, men så fick jag syn på Charlotte Thereses inlägg på Europakonferensbloggen om att "lämna allt för att följa Jesus".

Det jag tyckte var så bra med predikan jag hörde (om som inte verkar ha betonats i Europakonferensen) är att den förutom bakgrunden kring vad Bibeln säger om ekonomi tog upp inte enbart en utan två punkter:


1)
Watch it! "Kärleken till pengar är roten till allt ont", "Du kan inte tjäna både Gud och mammon", osv. Ja, allt det ni har hört förr...

2)
Use it! Förvaltarskapet. Jesus - och Bibeln - talar minst lika mycket om det goda kontra det dåliga förvaltarskapet av pengar som han talar om "sälj allt du äger och ge till de fattiga". Märkligt nog har jag svårt att erinra mig om huruvida jag har hört predikningar om detta överhuvudtaget förr. Har du?

2 kommentarer:

Teija sa...

Tror nog att det är rätt så ovanligt för jag kan inte heller påminna mig några sådana predikningar... fast å andra sidan är det nog inte så vanligt med predikningar om pengar alls i Katolska Kyrkan. Inte i min församling i alla fall. Kan det bero på att våra präster är franciskaner..?

Anders Gunnarsson sa...

Min Kyrka har inte varit bra på pengar. Redan från början gick det fel. Kyrkokassören hängde sig och sen har det bara gått utför... :-)