måndag 24 augusti 2009

Se inte ner på människor

Gårdagens evangelietext:
Lukas 18:9-14 (mina fetmarkeringar):

Till några som litade på att de själva var rättfärdiga och som såg ner på alla andra riktade han denna liknelse: ”Två män gick upp till templet för att be, den ene var farisé, den andre tullindrivare. Farisén ställde sig och bad för sig själv: ’Jag tackar dig, Gud, för att jag inte är som andra människor, tjuvar och bedragare och horkarlar, eller som tullindrivaren där. Jag fastar två gånger i veckan, jag lämnar tionde av allt jag köper.’ Men tullindrivaren stod avsides och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog med händerna mot bröstet och sade: ’Gud, var nådig mot mig syndare.’ Jag säger er: det var han som gick hem rättfärdig, snarare än den andre. Ty den som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd.”

Gårdagens lärdomar från predikan:

1) Se inte ner på människor! Det finns (kanske) rättfärdiga människor, men den som anser sig själv så from - eller åtminstone bättre än andra - begår den synd som sårar Jesus mer än någon annan!

2) Jesus ser alltid upp på människor. Jesus ser upp på Sackaios i trädet (Luk 19), äktenskapsbryterskan i templet (Joh 8), kvinnan vid Sykars brunn (Joh 4), folkmassan vid bergspredikan (Matt 5-7), osv. Jesus sätter sig ständigt ner och ser upp på människorna!! Enda gången när han ser ner på människorna är när han hänger på korset...


*****

Predikan, för den som är intresserad, finns tillsvidare tillgänglig på Sankt Ansgars hemsida (vänstra spalten, 11 sönd e Trefaldighet, 23 aug 2009).

4 kommentarer:

Jacob Hjort sa...

Fear leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering. - Master Yoda.

Du var också i kyrkan igår märker jag. :)

Johanna G sa...

Jupp, jupp. Det sägs en del bra saker där ibland :)

Johanna G sa...

Fast din kommentar skulle nog passa ännu bättre tills morgondagens blogginlägg... *håller er på sträckbänken av nyfikenhet*

Bitte sa...

Bra inlägg!