onsdag 16 mars 2011

En bekymmerslös kristendom

Medan fastan handlar om bot och bättring, om att avstå det viktiga för det viktigare. Att avstå det god för det godare. Så finns det ett bekymmersfritt drag i kristendomen också. En uppmaning till att bli stilla, att inte oroa sig. Att inte göra sig bekymmer.

Ps 46:11 [1917]
Bli stilla och besinna att jag är Gud.


Matt 6:25, 28-30

Därför säger jag er: bekymra er inte [...]. Se på ängens liljor, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte.
Men jag säger er: inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem. Om nu Gud ger sådana kläder åt gräset på ängen, som i dag finns till och i morgon stoppas i ugnen, skall han då inte ha kläder åt er.

Ps 8:4-5

När jag ser din himmel, som dina fingrar format,

månen och stjärnorna du fäste där,
vad är då en människa att du tänker på henne,
en dödlig att du tar dig an honom?

Fransicus (Sv Ps 23:1)

Tack god Gud för allt som finns
Först broder sol av alla ting

Halleluja, halleluja

Vår broder låter dagen gry

Ditt tecken är han i vår rymd

Tack för alla dina under

Halleluja, halleluja, halleluja.


Bön

God morgon Gud.

Tack för nattens vila och sömn.

Jag vet inte mycket om den här dagen,

men jag överlämnar mig åt dig

och din närhet och omtanke i dag.

I Jesu Kristi namn

Amen


Sånt har jag tänkt på under morgonandakten i dag. Det var inget jag hade planerat, men texterna tyckte forma ett tema av sig själv. Känns som en mycket bra start på dagen. Att vara här, att vara nu. Bekymmerslös inför Gud.

Inga kommentarer: