söndag 4 mars 2012

Apropå fasta och söndagar

Var i kyrkan idag - vilket i och för sig inte är helt ovanligt i och med att det är söndag. Men det serverades semlor till kyrkfikat. Hembakta semlor. Vilket är väldigt, väldigt gott. Men kanske lite ovanligt i och med att det är fasta nu. Länge sedan det var fettisdag.

Jag lät mig dock väl smaka och "rättfärdigade" det hela med att "en kristen aldrig fastar på en söndag". Varför? För att alla söndagar är påskdagar - uppståndelsedagar. Festdagar. Och så fällde jag kommentaren:

"Jag gillar söndagar. Jag kan ha söndag hela veckan".

Mycket effektiv metod så här i fastetider...

Fast om jag ska vara ärlig så kanske själva principen med att ha "söndag hela veckan" (det vill säga att slippa fasta från sötsaker och så vidare) är att missa själva poängen med fastan - och det kan ju få ödestigna konsekvenser. Att missa målet är ju själva urdefinitionen av synd...

6 kommentarer:

Teija sa...

För den som inte gillar semlor kan det vara fasta att äta dem...

Johanna G sa...

Inte gilla semlor?!?!?!?!

Jonas Åkerström sa...

Hej Teija & Johanna! Har ni testat att göra semla med honung? Hoppas framöver kunna odla fler bin och använda deras arbete till semlor bland annat! Snart är det jungfru Marie bebådelsedag som ett välkommet avbrott i fastan och då hoppas jag begagna mig av dessa fina bakverk. Tack Johanna för uppmuntrande ord om Herrens uppståndelse och söndagen!

Teija sa...

Johanna, jag vet, det är obegripligt, men jag känner folk som inte gillar semlor... De tycker det är för sött...

Gnesiolutheranen, semla med honung... Låter gott! Jag gillar honung... För mig som är katolik kommer ett avbrott i fastan redan den 19 mars då vi firar st Josef. I Bibeln står att han var rättfärdig. Ett gott föredöme att fira, tycker jag, utvald som han var att beskydda och fostra Guds Son och lära Honom ett yrke.

Hans Georg Lundahl sa...

På Svenska og på Dansk på Antimodernism : Catholska lekmannabloggar i Norden
http://danskantimodernism.blogspot.fr/2017/04/catholska-lekmannabloggar-i-norden.html

Blog27999 sa...

Okay then...

What I'm going to tell you might sound kind of weird, and maybe even a little "strange"

BUT what if you could simply click "Play" to LISTEN to a short, "miracle tone"...

And miraculously bring MORE MONEY to your LIFE?

What I'm talking about is hundreds... even thousands of dollars!

Sounds way too EASY? Think this couldn't possibly be for REAL?!?

Well, I'll be the one to tell you the news..

Usually the largest blessings life has to offer are the EASIEST!

Honestly, I will PROVE it to you by letting you PLAY a real-life "magical money tone" I've produced...

You simply press "Play" and you will start having more money come into your life... starting pretty much right away...

TAP here now to PLAY the marvelous "Miracle Abundance TONE" - it's my gift to you!