tag:blogger.com,1999:blog-5725632890514929499.post8955130824508818715..comments2023-10-26T16:14:48.493+02:00Comments on <b>På vacklande ben</b>: Ge sig hän, delta, iaktaJohanna Ghttp://www.blogger.com/profile/14704659803083728906noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-5725632890514929499.post-57555860547021635342010-07-09T11:10:31.912+02:002010-07-09T11:10:31.912+02:00Jonas
Tråkigt att du inte kan kommentera. Har du ...Jonas<br /><br />Tråkigt att du inte kan kommentera. Har du försökt flera gånger; ibland går det andra gången. Annars får du kontakta Tuve; han är dataexperten... avemarisstella.tuve{snabelalfa}gmail.com (står på hemsidan)Anders Gunnarssonhttps://www.blogger.com/profile/01426890173883577652noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5725632890514929499.post-11455037218976896292010-07-08T23:10:11.832+02:002010-07-08T23:10:11.832+02:00Intressant inlägg på Avemarisstellabloggen som jag...Intressant inlägg på Avemarisstellabloggen som jag dock inte kunde svara på..jag antar dock att den där lutherske forskaren är tysk och då utgår från tyska förhållanden; i Tyskland är ju kyrkan dubbelreformerad och inte längre luthersk. Lite rolig också den där videon..Jonasnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5725632890514929499.post-49685882017152630442010-07-08T22:57:24.385+02:002010-07-08T22:57:24.385+02:00Se gärna denna. Min uppväxt känns plötsligt väldig...Se gärna denna. Min uppväxt känns plötsligt väldigt nära. :-)<br /><br />http://www.youtube.com/watch?v=3K4fveLQZZQAnders Gunnarssonhttps://www.blogger.com/profile/01426890173883577652noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5725632890514929499.post-62770393629689828302010-07-08T11:13:51.522+02:002010-07-08T11:13:51.522+02:00Liturgi, ja så underbart och så missförstått. Guds...Liturgi, ja så underbart och så missförstått. Gudstjänster kan göras lätta eller "rätta". Att göra saker lättförståligt gör det i slutänden trivialt. Att göra det ärketraditionellt gör det oförståligt. Se gärna ett inlägg jag gjort i debatten; http://avemarisstella.blogspot.com/2010/07/mckyrka-utan-brod-och-vin.htmlAnders Gunnarssonhttps://www.blogger.com/profile/01426890173883577652noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5725632890514929499.post-50668576196466744982010-07-06T21:31:10.461+02:002010-07-06T21:31:10.461+02:00Detta säger Svenska Akademiens Ordbok (lite samman...Detta säger Svenska Akademiens Ordbok (lite sammandraget):<br />av gr. λειτουϱγία, offentlig tjänst, offentlig dyrkan, till λειτουϱγός kyrkl. <br />[LITURGI 1]<br />1) i den fornkristna l. grekisk-katolska kyrkan: nattvardsgudstjänst. FEHRMAN OrientK 34 (1920). <br />[LITURGI 2]<br />2) sammanfattande, om de kyrkliga handlingar (ss. bön, sång, ceremonier) som enligt given föreskrift utföras vid offentlig kristen gudstjänst, i sht vid högmässa, gudstjänstordning; äv. konkretare: ritual; äv. rek.-hist. i vidsträcktare anv., om icke kristen ritual. Thenne Liturgia eller Mässeordningh. <br /><br />C H Martling beskriver liturgin både som gemenskap och som liv. I gudtjänsten är den en tvåvägskommunikation från och till Gud och församlingen. Både Sacrificium och Sacramentum..vi offrar genom sångerna, bönerna, kollekten, brödet och vinet, får tillbaka absolutionen, Guds ord, kommunionen, välsignelsen. Vi offrar och vi får Gud genom Jesus Kristus som offer. Församlingen är både objekt och subjekt..En gudtjänst som i princip bara består av predikan är därför inte bra, är helt oliturgisk. Viktigt är att inte blanda ihop liturgi med ceremoni som är något annat.(Finns mer att säga också.)<br /><br />Min egen analys är väl att i de frikyrkliga gudtjänsterna (för att generalisera, alla frikyrkogudtjänster är verkligen inte likadana, nota bene) att balansen mellan sacrificium och sacramentum inte är lika balanserad. Jag tänker då särskilt på evkaristin. Nattvardsgudtjänster är ju mer regel än undantag i frikyrkorna (skärtorsdagen och i övrigt en del gånger) samt att det i regel ses som en symbolisk handling och inte församlingen som frambär offer och får Jesu en gång för alla offrade kropp och blod tillbaka. I denna mening är gudtjänsterna mer oliturgiska.Jonasnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5725632890514929499.post-56190787121680753002010-07-01T08:17:39.463+02:002010-07-01T08:17:39.463+02:00Oops! Illa... Jag ber om ursäkt. Läste in en fördo...Oops! Illa... Jag ber om ursäkt. Läste in en fördom som jag har hört från många "liturgikramare". Mitt fel. Culpe mea!<br /><br />Vad menar man med liturgi kan man då fråga sig? Ofta har en gudstjänst inom pingst och frikyrkan en lika klar och tydlig ordning som mer "liturgiska" kyrkor. Bara att de kan variera ordningen litegrann utan att tro att det saliggörande sitter i någon viss bestämd "en-gång-för-alla-av-Gud-given-ordning-som-är-skriven-med-Guds-finger-på-stentavlor-Amen".Johanna Ghttps://www.blogger.com/profile/14704659803083728906noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5725632890514929499.post-60165766038230380262010-06-30T23:20:27.557+02:002010-06-30T23:20:27.557+02:00Johanna du läste nog fel; jag skrev inte att gudtj...Johanna du läste nog fel; jag skrev inte att gudtjänsten var ytlig och oliturgisk utan att den ytligt sett var oliturgisk. Kanske har den för pingstvännerna någon djupare liturgisk mening som jag inte har förstått. <br /><br />Det är klart att alla förstår ju inte knäfall men om de får det förklarat för sig då blir det inte poänglöst..och för övrigt är ju knäfall något Bibliskt..Jonasnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5725632890514929499.post-36564309455804409972010-06-30T22:37:15.579+02:002010-06-30T22:37:15.579+02:00”Apologia prima”? Och plinusbrevet?
Trodde det he...”Apologia prima”? Och plinusbrevet?<br /><br />Trodde det hette: <br />Att messa en massa är att missa en mässa :P<br /><br />Liturgi har sin plats. Den fria bönen och lovsången har sina. De mår bäst av att vara varandra till stöd och hjälp. När de blir konkurrenter så slits Kristi Kropp isär. Nej, vi behöver två ben för att stå och gå - allt annat är på sin höjd funktionsdugliga enbart med kryckor och proteser!Johanna Ghttps://www.blogger.com/profile/14704659803083728906noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5725632890514929499.post-48701640311442970112010-06-30T12:19:12.519+02:002010-06-30T12:19:12.519+02:00Jag tror att liturgisk förnyelse har framtiden för...Jag tror att liturgisk förnyelse har framtiden för sig för både pingst-fundisar och katastrof-traditionalister. Avsaknaden av liturgisk tradition blir en tradition som snart blir tradig. Vem orkar pumpa adrenalin varje söndag; med hopp och studs. Och vem orkar höra på långtradiga predikningar ett helt liv. <br /><br />Formen i ”Apologia prima” och plinusbrevet ger mässan den judiska inramning som kommer bestå in i evigheten. Missar du mässan missar du en massa; och istället får några nissar mässa för massan som fnissar åt en massa mässor. <br /><br />Men Ordet blev kött och tog sin boning ibland oss. Orden kan inte enbart sväva runt i svavelosande predikningar och i treackords lovsånger. Varde ljus i Guds hus, ty de möra lutherska sinnena: öra och rumpa behöver vila. Så sila mygg och vila dig trygg, för Kyrkans tro löd: Gud bor i ett bröd. Liten men stark - i riten -och i en ark. Förlåtelse och rökelse, Ord och bord, Anden och handen, Gud och ljud; allt kan ära den treenige och nära och ena. En mångfald i enheten är bättre än en enfald i mångfalden. :-)Anders Gunnarssonhttps://www.blogger.com/profile/01426890173883577652noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5725632890514929499.post-64336743058227035352010-06-29T22:42:22.411+02:002010-06-29T22:42:22.411+02:00Och för den som inte förstår poängen med knäfall s...Och för den som inte förstår poängen med knäfall så blir det ju en helt meningslös gest, oavsett vad andra tycker eller tänker kring det hela!Johanna Ghttps://www.blogger.com/profile/14704659803083728906noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5725632890514929499.post-85893830219588909982010-06-29T22:41:03.083+02:002010-06-29T22:41:03.083+02:00Nja, visst ligger det kanske något "oheligare...Nja, visst ligger det kanske något "oheligare" i benämningen "iakta", men skulle jag säga "rocka loss" och jämföra den första punkten med ett diskogolv så skulle det inte låta speciellt heligt heller...<br /><br />Oliturgiskt kan jag hålla med om, men ytligt skulle jag definitivt inte kalla det. Mycket handlar om hur djupt jag som deltagare väljer att se. Att läsa Bibeln och sjunga lovsånger kan aldrig kallas ytligt!Johanna Ghttps://www.blogger.com/profile/14704659803083728906noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5725632890514929499.post-49676751329104977692010-06-29T21:52:22.639+02:002010-06-29T21:52:22.639+02:00Det är svårt att svara på..nummer tre synes ju var...Det är svårt att svara på..nummer tre synes ju vara oheligare än de övriga såvida inte gudtjänsten är ohelig, vilket ju är svårt att säga när den är det..hur man beter sig på en gudtjänst har mycket att göra med hur den är utformad. En gudtjänst hos pingströrelsen är ytligt sett helt oliturgisk, består av någon läsning, lovsång, psalmer, förkunnande, kanske något vittnesbörd, en läsning, meddelanden, medan man i den katolska mässan hela tiden aktivt deltar i liturgin där knäfallet (för den som kan) under nattvardsbönen har en djup mening.Jonasnoreply@blogger.com